Nu har jag varit i den riktiga världen som politiker! I början på veckan var jag på Open Days i Bryssel. Open Days är ett forum där företrädare för regioner och städer träffas för att utbyta erfarenheter kring olika teman. Lite grann kan det liknas vid en europeisk Almedalsvecka.
Syftet med vår resa till Open Days var att se dels om det här evenemanget är viktigt och något för politiker och tjänstemän från Gotland att delta , men också huruvida det faktiskt är ett forum där vi bör synas mer - inte minst nu när vi är en egen region. Vi gjorde studiebesök och bevistade seminarier i dagarna tre.
Vår röst som ö-region
Lärdomen blev att JA. Det är otroligt viktigt att vi är med och formulerar oss kring det ö-specifika när policys och program formuleras i EU.
Vi måste tidigt bevaka och på ett tydligt vis ha arbetssätt där vi faktiskt aktivt arbetar för att vår röst, som ö-region, och blir hörd. Det är förebyggande och det är strategiskt smart, inte alltid för att direkt få mer pengar, utan också för att faktiskt och konkret påverka till vår fördel.
Det är i Bryssel det formuleras, det är där de som formulerar finns och det är därför viktigt att vi finns där också. Jag tror att vi måste utvecklas som lobbyister inom EU. Jag tror att vi ska vara fler på Open Days nästa år och jag tror att vi där ska ta chansen att visa upp oss, om inte annat tillsammans med andra samarbetspartners.
Jag tror också att vi som region borde finnas tydligare representerad i Bryssel för att hela tiden veta vilka frågor som är på gång och hur de kan komma att beröra oss. Vi är små och på sätt och vis krävs det då ännu mer att vi ligger steget före och agerar proaktivt!
Utmärkelsen Jämställd skola
Förra veckan lovade jag berätta om Utmärkelsen Jämställd skola. Tanken här är att få igång aktivt arbete med värdegrundsfrågor och jämställdhet på våra skolor och att man ska få metoder användbara i vardagen.
Tidsåtgången för skolan är cirka ett och ett halvt år fördelad på tre perioder med flexibel start. Ett avtal görs med rektor/förskolechef där det framgår att hon/han ska skjuta till nödvändiga resurser för genomförandet. Alla som arbetar med barnen/eleverna ska delta. För att nå framgång måste rektor/förskolechef delta i hela processen och ansvara för att all dokumentation kommer in.
Se med genusglasögon
Syften:
Att ge kunskap om genus och dess betydelse för vårt agerande gentemot barnen/eleverna i verksamheten.
Att öka medvetenheten hos personalen om att ojämställdhet existerar och ge handlingsberedskap för att göra något åt detta.
Att lära sig se den egna verksamheten med "genusglasögon" och avslöja ojämställdhet.
Att ge handlingsberedskap att göra något åt det man observerat och kartlagt.
Att bil trygg i metoden kartläggning och handlingsplan.
Att få ytterligare verktyg i arbetet med genus och jämställdhet.
När förskolan eller skolan gått i mål får man, efter granskning och bedömning, en utmärkelse och en plakett som kan sättas upp på skolan som ett bevis.
Så håll utkik efter den på din förskola och skola! Ta också upp frågan på föräldraråd, ju fler som deltar desto längre kommer vi!