Vi måste våga vara tydliga i skolpolitiken

Politik2014-05-10 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Två dagar på skolkonferens. Där fanns programpunkter om summativ- och formativ bedömning, om IKT och digitalisering, lärmiljöer och flippade klassrum, om coachande ledarskap och systematiskt kvalitetsarbete.

Men störst intryck gjorde seminarier på en annan nivå. Srini Swaminathan från Indien berättade med hjärta om sin lärargärning i en miljonkåkstad i Mumbai. Han fick publiken att gråta av berättelsen om hur han drivs av att varje dag förändra världen genom utbildning för de barn han möter. Jag som lärare har den möjligheten. Gör jag skolan till en magisk plats kan jag förändra livet för eleverna.

Professor Anne Bamford från London pratade om samma sak. Som lärare kan du påverka barns hela liv. Min tidigare kollega Mattias Odhner Larsson menade att vårt ansvar i skolan är att våga prioritera. Det alla betonar är betydelsen av värden som glädje, relation, värme och trygghet. I skolan behöver vi mötas på riktigt. Vi vuxna måste se att vårt bemötande är helt avgörande för lärandet.

Politiken var också på plats. Ibrahim Baylan gjorde ett gediget intryck. Han tryckte på att en S-regering kommer att förorda fler specialpedagoger, mindre klasser, mindre administration - mer tid för lärande. Han pratade engagerat om strukturer en S-regering vill förändra för ökade resultat.

Om jag fick önska något av vår politik i skolfrågor är det mer av det som gjorde störst intryck de här dagarna. Kvaliteten i mötet elev-lärare är helt avgörande för lärandet. Det räcker inte att haspla ur sig att vi vill ha mindre administration. Vill vi se mer tid för lärande tillsammans måste vi ta ställning tydligare.

Jag önskar vi vågade göra mer av RÄTT saker och mindre av sådan som inte spelar så stor roll. Att vår politik tydligt sa att vi vill ha färre nationella prov, särskilt i tidig ålder. Det är en sådan tidsslukare! Jag önskar att vi tydligt kunde säga att vi inte vill se betyg, sexan är för tidigt.

Professor Anne Bamford sa det så bra: Tidigare var Sverige bäst och hade bäst resultat. Då åkte vi från England för att lära oss. Sedan hämtade ni New Public Management från oss - och se vart det har tagit er!