Viktig diskussion om GTF

Politik2010-02-04 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Gotland är en turistö och behöver marknadsföring.
Även om Gotland sedan många år varit en självklar destination för besökare av alla de slag är det ingen självklarhet att det förblir så. Framför allt finns det massor att utveckla vad gäller turismen (som av nån anledning inte får kallas turism utan ska heta besöksnäringen).
Gotland måste vara med på mässor och andra sammanhang där människor tar sina beslut om vart resan ska gå eller var konferensen ska läggas.
Vem ska då göra detta jobb?
I dag köper Gotlands kommun tjänsten av Gotlands turistförening. En förening som består av 300 medlemsföretag som har intresse av en levande och ökande turism.
De som tjänar pengar på turisterna ska självklart vara med och finansiera marknadsföring samt den administration och service som behövs för att göra det möjligt.
Medlemsföretagen betalar mellan 1 500-24 000 kronor per år. Ideella föreningar betalar mellan 500-1 000 kronor om året.
Förutom det årliga anslaget matchar kommunen de årsavgifter som medlemsföretag och samarbetspartners betalar med motsvarande belopp, enligt den så kallade krona mot krona-principen.
Genom den kommunala finansieringen finns ett krav på insyn och öppenhet vad pengarna används till.

Alla företag som på ett eller annat sätt lever på turismen är inte en homogen grupp. Det finns en mängd olika behov, förutsättningar och förväntningar på föreningen. Behov och önskemål som ska sammanställas och tillgodogöras.
Dessutom ska man alltså sköta information och marknadsföring på uppdrag av kommunen.
Jag har svårt att se hur man skulle kunna sköta det på ett mer effektivt sätt än genom Gotlands turistförening som sitter på kompetensen och utgör en uppsamlande funktion för en synnerligen brokig samling företag.
Däremot är det viktigt att diskutera och omvärdera hur organisationen fungerar och vad den kostar. Genom det underskott som nu är verklighet finns ett bra tillfälle att ta upp denna diskussion och göra turistföreningens arbete synligt.