Viktig enighet om trafiken
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är jättebra att enighet har kunnat uppnås och formulerats, så att inga intressegrupper på ön drar åt något annat håll och därmed kan sabotera en bra och långsiktigt stabil färjetrafik. Det möte som kommunledningen med Jan Lundgren samlat till i torsdags har resulterat i en för de flesta välkänd lista på krav på färjetrafiken. Likväl är det bra att den finns nerskriven och underskriven av imponerande många intressegrupper som hittills ställer upp på kraven.
Det är självklarheter som att det ska vara två fastlandshamnar och en bastrafik som nu och att fartygen ska ha de nuvarande snabbfärjorna som minimistandard. Krav ställs också på att passagerarpriserna ska vara konkurrenskraftiga både för gotlänningar och fastlänningar och som vägpriser. Självklart finns kravet på att fraktprisfrågan får en långsikt lösning. Men det finns också nya krav som att oljeprishöjningarna inte får slå ut öns näringsliv genom höjda priser på färjorna.
Detta är bra och viktigt, då det snarast är frågan om när och inte om oljepriset kommer att rusa iväg uppåt igen. Svagheten med våra fina snabbfärjor är att de drar mycket bränsle och är känsliga för oljepriset. Det är viktigt att det i avtalet skrivs in så att inte gotlänningarna drabbas mer än andra landsdelar av oljeprishöjningarna. Vi ska inte behöva uppleva mer än 30-procentiga prishöjningar under ett år på grund av oljan.
Den andra viktiga punkten är kravet på att det nya avtalet ska inrymma utvecklingsmöjligheter och flexibelt kunna anpassas till nya förutsättningar. Ett tio-årigt avtal måste var så flexibelt så det möjliggör nya turer, tidpunkter och annat beroende på vad som händer med Gotland i Östersjöregionen. Det vore bra om rederiet får möjlighet att köra på fler hamnar runt Östersjön eller samarbeta med andra rederier om turkombinationer i Östersjön.
Det viktigaste av allt är dock att det nu finns en enig samlad gotländsk ståndpunkt om Gotlandstrafiken. Alla politiska partier står bakom den och en lång rad näringslivsorganisationen och fackliga organisationer. Liksom idrotten och Högskolan. Nu kan Gotland tala med en stark och enig röst gentemot Rikstrafiken och regeringen om hur den framtida trafiken ska se ut. Ett enigt Gotland måste man bry sig om. Därför är den nu fastlagda enigheten om Gotlandstrafiken så bra.