Viktiga kongressbeslut som påverkar Gotland

Politik2005-11-03 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det var när regionalpolitiken diskuterades som Per-Erik Andh och Hans-Erik Svensson tog upp frågan om Gotlandstrafiken med infrastrukturminister Ulrica Messing. Och då hon gav de hoppfulla svar, som jag skrev om igår.
De regionpolitiska riktlinjerna kongressen antagit innehåller mycket viktiga ambitioner, som i högsta grad berör Gotland och våra utvecklingsmöjligheter. Där skrivs att socialdemokraterna vill fortsätta att bygga ut och satsa på infrastrukturen, så att bästa möjliga trafiksystem kan bidra till utvecklingen i regionerna runt om i landet.
Det gotlandsombuden krävde var att inte bara väg- och järnvägsnätet ska kvalitetssäkras, utan också färjetrafiknätet. Detta skrevs in och antogs av kongressen. I riktlinjerna slås fast att när företag fattar beslut om investeringar, så är möjligheterna till goda kommunikationer avgörande. Det är ju sant och det vet vi väldigt tydligt på Gotland.

Kommunikationer avgör
En av huvudorsakerna till det enorma tillväxtuppsving, som öns näringsliv är inne i, beror på de mycket goda kommunikationer till sjöss och med flyg, som fått de senaste åren. Snabbfärjorna och turtätheten och det billiga flyget har gjort att resorna till och från Gotland inte är något som helst problem längre. Men minsta hot om försämringar av dessa goda kommunikationer slår hårt. Bara väntan på besked om hur det blir nästa år, om det blir 30 procents prishöjning på färjorna eller inte, har lett till ett investeringsstopp på hundratals miljoner kronor.
Därför är det så viktigt att staten tillsammans med kommuner och näringsliv är på hugget i utvecklingen och satsningarna på infrastruktur av olika slag. Vägar och järnväg är självklarheter och det vanliga på fastlandet. Men för Gotland är färjetrafiken livsnerven och avgörande för våra utvecklingsmöjligheter. Det är därför det är så viktigt att snabbt få beskedet om att det inte blir några försämringar nästa år.
Det är därför som alla de gotländska politikerna på kongressen tar alla chanser att bearbeta och påverka Ulrica Messing, men också finansminister Nuder och statsminister Persson. De ska inte sakna kunskap om allvaret för Gotland och att statens fina insats att flytta 600 statliga jobb till Gotland blir bortkastat om färjepriserna höjs.

Upplevelseindustrin
Per-Erik Andh är också glad över att det står i riktlinjerna om satsningar på infrastruktur som ska knyta samman Sverige med de nya växande marknaderna på andra sidan Östersjön och i Nordeuropa. Och att en nationell strategi för att kraftsamla och samordna resurser för strategiska hamnars utveckling ska tas fram.
Det talas om att bygga ut hamnen i Nynäshamn för att avlasta Stockholms hamnar. Detta kan leda till nya öppningar för Gotlandstrafiken och ge oss nya möjligheter till ännu bättre trafik både för passagerare och för godset. Och möjligheter till snabbare transporter till länderna runt Östersjön.
Den för Gotland så viktiga besöksnäringen finns också med i riktlinjerna på ett offensivt sätt. Där trycks på behovet av att tillsammans med näringen satsa på marknadsföring av Sverige. Och att upplevelseindustrin är en växande bransch med stor potential. Socialdemokraterna vill utveckla en nationell satsning för att få stora internationella evenemang till vårt land.
Det man först tänker på är stora idrottstävlingar i världsklass. VM och OS kräver ofta stora samhälleliga insatser. Men också stora konferenser som EU-toppmöten, FN-konferenser och liknande. Eller företagsmöten för de multinationella företagen.

Skogen på Gotland
En annan viktig fråga för den regionala utvecklingen är länsstyrelsens förslag att göra stora delar av öns skog till naturreservat. Det skulle ju få förödande konsekvenser för kalkindustrin på norr och för hela skogsnäringen på Gotland. Även om det är en lokal fråga än så länge, så har gotländska ombudet Hans-Erik Svensson pratat med miljöminister Lena Sommerstad om detta dilemma. Hon är nu informerad och kan agera när frågan lämnar Gotland. Om nu inte länsstyrelsen backar och ser till hela Gotlands utveckling och inte det ensidiga och trångsynta bevarandeintresset.