LIBERAL ASPEKT
Äntligen. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Under lång tid, 10, kanske till och med 15 år, har debatten om digitaliseringen av skolan pågått och en stor andel mer traditionellt inriktade lärare och många forskare, skoldebattörer och opinionsbildare har försökt att förmå Skolverket och styrande politiker att förstå vilka risker det innebär att digitalisera skolan för snabbt och utan ett ordentligt vetenskapligt underlag.
Utan effekt. Men nu verkar det som att allvaret äntligen har sjunkit in. Först beslutade regeringen att riva upp Skolverkets digitaliseringsplan. Och nyligen meddelade skolminister Lotta Edholm (L) att man också skrotar planerna på att digitalisera de nationella proven i årskurs 3. Detta även om planeringen av övergången redan är i full gång. Enligt Edholm handlar det om att inte förvärra den läskris vi redan har i det här landet.
“För att man ska kunna göra det digitala provet så är man ju tvungen att kunna skriva digitalt, och vi vill inte forcera utvecklingen där små barn väldigt tidigt får använda sig av skärmar istället för att skriva för hand”, säger skolministern (SVT 2/6).
Kunskapen om hur det påverkar ungas lärande negativt att i allt högre grad förlora möjligheterna att läsa böcker och skriva för hand har funnits relativt länge, men den har varit ointressant för såväl kommuner som regering när stora koncerner som Google och diverse IT-konsulter tryckt på för att ta plats i skolmiljön.
Dessutom har det på många håll funnits ett socialpolitiskt syfte i att så tidigt som möjligt föra in ipads och datorer i barns vardag. Trots att det är ytterst få barn, även bland dem som lever under knappa förhållanden, som saknar mobiltelefoner, paddor och datorer i hemmet, har skolan ofta tagit på sig uppdraget att dela ut digitala verktyg enligt devisen 1/1 redan i förskoleklass. Att man de facto gjort barnen en björntjänst verkar inte ha slagit digitaliseringsförespråkarna.
Att det har tagit så lång tid att dra i handbromsen är olyckligt. Samtidigt ska skolministern ha en eloge för att äntligen ha gjort exakt det. Det krävs en hel del för att sätta ned foten när bollen redan är i rullning.
Förhoppningsvis är detta också bara första steget i återgången till en skola som styrs av vetenskap och erfarenhet och inte av flummiga strategier och it-konsulter.