Rätt av Regionen att inte bidragsmaximera

Skolan går miste om miljonbidrag, berättade en rubrik på GA:s förstasida i måndags. Bra!

Sveriges klåfingriga utbildningsminister Anna Ekström (S) försökte ge bort 475 miljoner, men tvingas behålla 300 miljoner som ingen ville ha.

Sveriges klåfingriga utbildningsminister Anna Ekström (S) försökte ge bort 475 miljoner, men tvingas behålla 300 miljoner som ingen ville ha.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Skola och utbildning2019-11-20 05:12
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Bidraget, som kunde varit på över två miljoner kronor, är ett av de där öronmärkta statsbidragen till kommunerna som bygger på att de själva ska ställa upp med lika mycket pengar. Staten vill detaljstyra kommunerna och lyckas bara med att göra uppdraget ännu svårare. Kommunerna behöver inte bidrag som de bara får om de gör av med ännu mer pengar i en besvärlig situation.

Regeringen borde sluta med detta oskick, men det är alltför frestande att nyttja tillfället att kunna skicka ut pressmeddelande efter pressmeddelande om hur de pytsar ut öronmärka pengar till det ena behjärtansvärda syftet efter det andra. Statens stöd till kommunerna borde lämnas utan villkor.

Jag är dessutom djupt skeptisk till nyttan med syftet för statsbidraget i det här fallet. Pengarna skulle gå till lärarassistenter.

Visst är det ett problem att lärarna dignar under den administrativa bördan i en skola där arbetet och resultaten ska dokumenteras till vansinnets rand. Men lösningen är väl att minska bördan, inte att försöka lasta av den på en ny experimentell yrkeskategori? Är det ens möjligt? När regeringen skapade statsbidraget i våras intervjuade tidningen Skolvärlden lärare som mycket kritiska till satsningen. En av dem sade:

– Idag är det som att det som inte är nedskrivet inte finns. Om inte jag har skrivit ned vad barnen kan så kan de inte det heller. Men den delen löser man inte genom att föra in en ny yrkeskategori i skolan.

Skolvärlden undrade då om inte lärarassistenterna skulle kunna avlasta i just den dokumentationen:

– Jag förstår inte riktigt hur det skulle gå till. Det som är den ökade dokumentationen handlar om elevernas kunskapsutveckling – det är det jag som lärare som kan göra. Ska jag då dela med mig av den informationen till en extern person tar det bara tid.

Fler kommuner än Region Gotland valde att avstå från bidraget till lärarassistenter. Tidningen skolvärlden skrev 5 november att:

"Kommuner och huvudmän för fristående skolor hade fram till den första november på sig att begära ut det nya statsbidraget till lärarassistenter. Nu står det klart att cirka var tredje har valt att inte använda bidraget."

Det är också många som har ansökt om betydligt mindre pengar än vad som varit möjligt. Medan Kalmar, liksom Gotland, valt att inte rekvirera något alls av statsbidraget, så har exempelvis Oskarshamn bara ansökt om 150 000 trots att nästan 1,3 miljoner funnits tillgängliga om kommunen hade bidragsmaximerat. Totalt var regeringens "satsning" på 475 miljoner, men den får tillbaka 300 av dem outnyttjade. Ännu en misslyckad reform av en misslyckad regering.