Bianca Ingrosso har snabbt blivit känd som en multientreprenör i Sverige. I ren Kardashian-andra har familjen Wahlgren-Ingrosso valt att bygga på att deras familjenamn är känt inom mediavärlden.
Därmed har Bianca snabbt blivit både influencer, programledare och startat ett eget sminkmärke – CAIA. Trots att hon sålt företaget så fortsätter hon med sin greenwashing och problematiska företagande.
CAIA blev snabbt ett populärt sminkmärke runtom i Sverige – inte minst bland unga som beundrar Bianca. Klagomålen om att liknande produkter finns från kinesiska webbsidor till en tiondel av priset ramlade fort in när märket lanserades.
Andra klagomål har varit kring marknadsföringen av märket. Man har flera gången anmälts för olämplig eller sexistisk reklam. Ofta sexualiseras kvinnorna i reklamen för produkterna. Och trots att Bianca nu sålt företaget så fortsätter hon att vara ansiktet utåt. Och problemen fortsätter. Nu har man hittar cancerframkallande gifter i produkter.
CAIA är tyvärr inte det enda problemet med Biancas marknadsföring. Hon gör också reklam på sina sociala medier för Gina Tricot – en fast fashion-kedja som ofta likställs med andra fast fashion-kedjor såsom H&M och Zara. Det är allmänt känt att det både är dåliga arbetsvillkor och miljöförstöring som ligger bakom deras kläder.
Så när Bianca gör reklam för Gina Tricot och lovordar företaget för att det är så fantastiskt att de planterar en hel skog som de sen skulle fylla med bin så känns det som ett bra initiativ. Äntligen har företaget steg i rätt riktning. Och hennes följare köper det såklart. När det sedan framkommer att ”skogen” i verkligheten inte ägs av Gina Tricot och att de endast äger runt 500 träd på sin lilla plätt där de endast fick plats med två bikupor, så är det oroväckande tyst från Bianca.
Det värsta med allt det här är att Bianca tjänar sina pengar på unga människor. De avgudar marken hon går på och köper allt hon säger åt dem att köpa. De sparar sina pengar för att kunna använda samma produkter som sin idol. De litar på hennes omdöme och att hon ska berätta sanningen för dem.
Så när hon lovar att Gina Tricot ska säkerställa en hel skog åt hennes följare, så tror de på vad hon säger. Hon har byggt upp sin förmögenhet tack vare sina unga följare. Med det måste också ansvar följa. Men känslan av att det finns någon slags ånger saknas helt.
Likt Kardashian-familjen handlar allting om pengar för Wahlgren-Ingrosso-familjen. Dokumentärer, företag, marknadsföring och reklamfilmer är bara ett axplock av de passiva inkomster som familjen har. Och fler vill de att det ska bli. Även om det innebär att använda sig av greenwashing för att lura unga.
Vi har sett hur influencers påverkar hela vårt samhälle. Allt ifrån välmenande inlägg som uppmanar till att skänka pengar till lidande djur till att samarbeta med politiker inför val. Men vi måste säkerställa att de hålls till svars när de gör saker som inte gynnar samhället i stort. Annars riskerar vi att rättfärdiga ett beteende som skadar antingen vår demokrati – eller som i Biancas fall – våra unga.
Likt hur man bör kunna lita på att information som sprids är sanningsenlig från partier vill vi kunna lita på influencers. Annars riskerar vi att få troll-influencers som agerar chefer år trollskogar. Och då är vår demokrati verkligen i fara.