"Champing”-kulturen Ă€r en seger för bĂ„de klimatet och tillvĂ€xten

"30 Är senare har campingar över hela Sverige omvandlats till enorma resorts dÀr gÀsterna har tillgÄng till samma faciliteter som pÄ ett högklassigt charterhotell; poolomrÄde och strand, barnklubb och krogshow".

"30 Är senare har campingar över hela Sverige omvandlats till enorma resorts dÀr gÀsterna har tillgÄng till samma faciliteter som pÄ ett högklassigt charterhotell; poolomrÄde och strand, barnklubb och krogshow".

Foto: Dennis Pettersson

Turism & besöksnÀring2024-06-24 05:25
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LIBERAL ASPEKT

Ganska ovĂ€ntat har vi superelitisten Carl Bildt att tacka för den nya fenomenet “champing”. Fram till början av 90-talet Ă€gdes de flesta  svenska campinganlĂ€ggningar med högst kommersiell potential av statliga DomĂ€nverkets bolag DomĂ€nTurism AB. Sedan blev Carl Bildt statsminister, och privatiseringsivern svepte som en ljum sommarvind genom Sverige.

30 Ă„r senare har campingar över hela Sverige omvandlats till enorma resorts dĂ€r gĂ€sterna har tillgĂ„ng till samma faciliteter som pĂ„ ett högklassigt charterhotell; poolomrĂ„de och strand, barnklubb och krogshow. 

DĂ€r finns matbutiker och frisörsalonger, frukostbuffĂ©er och rĂ€kfrossa, golfbanor och trĂ€ningspass. Campingen Böda sand, kĂ€nd frĂ„n TV-programmet med samma namn, har till och med varumĂ€rkesskyddat begreppet “champing”, som  stĂ„r för en blandning mellan charter och camping.

TyvĂ€rr fortsĂ€tter mĂ„nga kommuner att klamra sig fast vid idĂ©n om att campingar ska Ă€gas av det offentliga istĂ€llet för det privata. Att champing-industrin vĂ€xer Ă€r inte bara en seger för sĂ„vĂ€l besöksnĂ€ringen och klimatet, utan ocksĂ„ för skattebetalarna. 

Daniel Persson uttryckte detta pĂ„ ett mycket klok sĂ€tt i början av sommaren: Antingen finns det en efterfrĂ„gan pĂ„ campingplatser i kommunen, och dĂ„ bör kommunen göra sitt för att se till att det gĂ„r att driva denna för ett privat företag, eller sĂ„ saknas denna efterfrĂ„gan och dĂ„ bör kommunen inte kasta ivĂ€g invĂ„narnas skattepengar pĂ„ att Ă€ndĂ„ tillhandahĂ„lla det (NT 29/5).

Sophia Jarl (M), kommunalrĂ„d i Norrköping som ofta vĂ„gar sĂ€ga det mĂ„nga andra liberalt sinnade mĂ€nniskor tĂ€nker, uttryckte sig Ă€n mer koncist i samma tidning nĂ€r hon konstaterade att ”kommuner ska inte Ă€ga en campingplats”. Punkt.

HĂ€r fĂ„r man anta att Jarl har sĂ€rskilt stort medhĂ„ll frĂ„n partikollegan Parisa Liljestrand (M). Kulturministern Ă€r nĂ€mligen en av de miljontals svenskar som tillbringar sommaren med att champa. ”Vi Ă€r en husvagnsfamilj”, brukar hon sĂ€ga, och beskriver champing-anlĂ€ggningen dĂ€r hon och familjen tillbringar alla sina sommarsemestrar som sitt absoluta “happy place”.

Husvagnar och husbilar Ă€r dyra historier. Att hyra en enkel campingstuga i en vecka mitt under industrisemestern kan dĂ€remot kosta under 5 000 kronor för en ensamstĂ„ende vuxen med tvĂ„ barn.

TÀnk, ÀndÄ. Att nÀstan alla svenskar har rÄd att semestra som kulturministern. SÄ kan det gÄ, nÀr kommuner hÄller tassarna borta frÄn det besöksnÀringen ska Àgna sig Ät: Att skapa oförglömliga sommarminnen för svenskarna, oavsett hur tjock plÄnboken Àr.