Den tanke som bland andra Lars Thomsson (C) vid ett flertal tillfällen har aktualiserat är att öns företagare i besöksnäringen ska lägga en avgift på varje gästnatt som går till en gemensam pott, som kan användas för att på olika sätt marknadsföra och förbättra Gotland som destination. Ett sätt för branschen att skapa resurser för det gemensamma bästa.
Jag är skeptisk. Men om det verkligen uppstår konsensus i näringen om att man behöver skapa en sådan resurs, så tycker jag ändå att det finns bättre sätt att göra det på. Om man exempelvis tänker sig att företagen i besöksnäringen istället bidrar med en mindre omsättningsbestämd summa pengar till den gemensamma potten så vore det bättre tror jag, främst av två skäl.
För det första slipper vi skapa en situation där det tydligt framgår exakt hur stor kostnad som läggs ovanpå varje gästnatt. Besökare från fastlandet slipper reta sig på att de tvingas betala denna "extraskatt", som är frivillig för företagaren men inte för kunden, efter att de betalat ett högre pris färjebiljetten trots att de är med och finansierar den statliga subventionen till trafiken. Det är inte så klokt att skapa en situation där man riskerar att göra sig ovän med de resenärer som man är beroende av.
En omsättningsbaserad avgift flyttar fokus från resenärens nota till företaget. Och att företag kan behöva satsa exempelvis på marknadsföring eller annan typ av destinationsutveckling är det nog få som i grunden ifrågasätter.
För det andra innebär en omsättningsbaserad avgift att alla företagare i besöksnäringen kan vara med och finansiera den gemensamma pott som ska gynna branschen. Jag förstår inte varför enbart de företag som erbjuder övernattning ska stå för hela finansieringen och jag kan föreställa mig att en del av företagarna också tycker att det vore skevt. Varför ska inte företagen som erbjuder exempelvis transporter eller upplevelser vara med och solidariskt finansiera de medel som ska kunna utveckla Gotland som destination?
Men det finns förstås en gränsdragningsproblematik. Vilka typer av företag tillhör så tydligt besöksnäringen att de frivilligt borde vara med och betala? Och ställer de upp? Hur blir det exempelvis med de säsongsöppna krogar, som riktar sig tämligen specifikt mot just turister? Hur ställer sig de företag som är involverade i kryssningsverksamhet? Ska de går fria? För att bara ta två exempel ur en stor hög.