Wisbygymnasiet tycks ha en liknande instÀllning till undervisningen. Inom Wisbygymnasiets verksamhet har 2,8 procent av lektionerna stÀllts in, sedan vÄren 2017. Det rapporterade GT i gÄr. Det nÀrmar sig ju en lektion i veckan, för den genomsnittlige gymnasieeleven. Vecka in och vecka ut. MÄnad efter mÄnad. Termin efter termin och lÀsÄr efter lÀsÄr.
Av goda skÀl brukar det larmas nÀr skolket eskalerar. SjÀlvklart pÄverkar det utbildningen negativt nÀr enskilda elever vÀljer att utebli frÄn lektionerna. Vad ska man dÄ sÀga nÀr varken lÀraren eller nÄgon vikarie dyker upp? Hur viktig framstÄr utbildningen dÄ, för de elever som fÄr en oplanerad hÄltimme istÀllet för undervisning? Hur angelÀgen framstÄr deras egen nÀrvaro?
Under 70-talet och början av 80-talet tillbringade jag sjÀlv nio Är i grundskolan och tre Är pÄ gymnasiet. Jag kan bara erinra mig en typ av lektioner som stÀlldes in under dessa Är. Det var min lÀrare i samhÀllskunskap under gymnasiet, som fördrog att sköta sitt fackliga uppdrag under med kort varsel instÀlld lektionstid. Undervisning var usel, Àven om hon ibland var nÀrvarande, och resultatet var dÀrefter. De kunskaper jag har om samhÀllet har undantagslöst inhÀmtats pÄ andra sÀtt.
Jag ska vÀl inte pÄstÄ att besvikelse var det jag dÄ kÀnde, nÀr jag fick bud om Ànnu en instÀlld lektion. Men det var naturligtvis ett svek inte bara mot mig och mina klasskamrater. I förlÀngningen blir det ett svek mot hela skolan och hela samhÀllet, nÀr en sÄ viktig verksamhet inte ens prioriteras eller respekteras ens av dem eller de som bÀr det yttersta ansvaret för den.
Det gör mig bedrövad att man pÄ Wisbygymnasiet systematiskt avstÄr frÄn att anlita vikarier, utom nÀr en lÀrare Àr frÄnvarande under en lÀngre tid. Det nya "system" som ska testas i november, dÀr personal inleder och avslutar lektionen och berÀttar vad eleverna pÄ egen hand förvÀntas göra dÀremellan Àr ocksÄ ett oacceptabelt alternativ till undervisning.
Ăr detta vad vi ska förvĂ€nta oss av en skola dĂ€r katederundervisningen Ă€r nedvĂ€rderad och eleverna sjĂ€lva förvĂ€ntas ta ett stort ansvar för sin egen utbildning? Det Ă€r i sĂ„ fall inte underligt om eleverna kĂ€nner sig stressade trots att svenska elever underpresterar i jĂ€mförelse med andra lĂ€nder och i jĂ€mförelse med vad vi borde kunna förvĂ€nta oss med tanke pĂ„ de jĂ€mförelsevis stora resurser som satsas pĂ„ den svenska skolan.