Svenska tjÀnstemÀn springer islamisters Àrenden

KÀnsligt. Konstverk som protesterar mot det förtryck iranska kvinnor utsÀtts för anses sorgligt nog för provocerande för kulturchefen i BorÄs.

KÀnsligt. Konstverk som protesterar mot det förtryck iranska kvinnor utsÀtts för anses sorgligt nog för provocerande för kulturchefen i BorÄs.

Foto: Vahid Salemi

Yttrandefrihet, tryckfrihet2023-09-11 05:25
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LIBERAL ASPEKT

Hon lÀmnade Iran för att slippa fÄ sina konstverk censurerade, nu stoppas verken i Sverige. "NÀr man utsÀtts för censur i Iran sÀger de samma sak som de sÀger till mig nu, att det Àr för kÀnsligt för troende muslimer och för sÄrande för dem att se det hÀr" sÀger Sadaf Ahmadi, vars konstverk Concrete har stoppats frÄn att visas pÄ BorÄs kulturhus till DN (6/9).

Det Àr verkets andra del som bedöms för kÀnsligt för att kunna visa. Den bestÄr av kvinnoansikten i betong iklÀdda heltÀckande chador, ett plagg som bÀrs av kvinnor i Iran, som hÀnger frÄn taket. Tanken var att det skulle hÀnga i kulturhusets foajé.

Men sĂ„ blir det inte. "Det finns en risk för att det kan vara en trigger för provocerande eller polariserande krafter" sĂ€ger kulturchefen i BorĂ„s stad som fattat beslutet att stoppa verket.  

SÄ stÄr vi hÀr. Mullorna har vunnit. Svenska tjÀnstemÀn springer islamisters Àrenden, och plockar ner konst pÄ förhand för att nÄgon kan bli upprörd.

I den lĂ„nga och utdragna debatten om koranbrĂ€nningar har det ibland anförts att Ă€ven om man tycker att en aktör som Rasmus Paludan Ă€r en rasistisk pajas, finns det andra kontexter i vilken Koranen skulle kunna brĂ€nnas. Kontexter som skulle fĂ„ mĂ„nga svenskar att stĂ„ bakom en brĂ€nning – att brĂ€nna den i protest mot Irans kvinnoförtryckande religiösa regim har varit det vanligaste exemplet.



Nu Ă€r det Sadaf Ahmadi gjort lĂ„ngt ifrĂ„n sĂ„ banalt som Ă€nnu en koranbrĂ€nning. Det Ă€r ett starkt och kĂ€nslomĂ€ssigt verk, som visar pĂ„ bĂ„de engagemang och hantverksskicklighet. Att verket stoppas Ă€r en viktig pĂ„minnelse om vad yttrandefriheten handlar om, och varför den mĂ„ste försvaras villkorslöst. 

Det Ă€r hit den glidning som skett i debatten de senaste Ă„ren leder, utan undantag. Det hĂ€r Ă€r vad vi fĂ„r om större hĂ€nsyn ska tas till sĂ€kerhetslĂ€get, Sveriges relationer med totalitĂ€ra regimer, och vissa individers krĂ€nkta kĂ€nslor. 

En kvinna med nĂ„got viktigt att sĂ€ga drabbas – trots goda intentioner och naiva förhoppningar att relativiserandet av yttrandefriheten bara ska drabba de "onda" och de som provocerar pĂ„ ett "smaklöst" sĂ€tt. 

SÄdana distinktioner kring motiven bakom ett yttrande gÄr att Àgna sig Ät pÄ kultursidor, men Àr omöjligt att omsÀtta i lagstiftning eller handfasta policydokument. IstÀllet för att förbjuda mÄste vi dÀrför möta Äsikter vi ogillar i debatt.

Det Ă€r inte hĂ„llbart att lyssna pĂ„ dem som högljuddast och vĂ„ldsammast uttrycker sina krĂ€nkta kĂ€nslor. Budskapet blir att hot, hat och vĂ„ld lönar sig, att bara man mobiliserar tillrĂ€ckligt mycket krĂ€nkthet viker vi oss för "provocerande eller polariserande krafter." 

Om det Àr nÄgot som kommer spÀ pÄ polariseringen, sÄ Àr det om det lönar sig att agera polariserande. DÀrför ska vi inte vika en tum, för Sverige ska inte bli som Iran.

GOTLÄNNINGEN

Texten kommer frÄn GotlÀnningens ledarsida, Äsikterna Àr skribentens.