En som har bra koll på återbäringen är Maria Ericsson som jobbar som försäkringsrådgivare på LF Gotland. Det kan handla om försäkringar för till exempel villor, bostadsrätter, fritidshus och olika typer av fordon. Hon förklarar begreppet ”tillbakakaka”:
– Det är återbäringen till våra kunder. De får helt enkelt tillbaka en del av den premie som de har betalat in, berättar Maria.
Möjligheten att ge tillbaka till sina kunder har dels sin grund i att bolaget är kundägt och men också i bolagets positiva resultat från året innan.
– Även om kunden bara har en liten försäkring får man återbäring. Det visar att företaget bryr sig om sina kunder och att det går bra, förklarar Maria.
Själv är hon såklart helkund hos LF Gotland och har både hem, husbil och bilar försäkrade i bolaget. Hon uppskattar återbäringen.
– Det är ju jättekul att få tillbaka. Pengarna sätter jag in på ett sparande så man får en liten buffert om det händer något.
Förväntningarna hos kunderna är stor redan nu berättar Maria:
– Det är många som frågar om det blir någon återbäring. Dom blir riktigt, riktigt glada. Det blir som en liten present i höst.
Ann Konradsson är kund hos LF Gotland sedan många år, både på privat- och företagssidan. Till vardags driver hon barnklädesbutiken Picco på Adelsgatan i Visby. Hon uppskattar återbäringen som kommer som en välkommen bonus.
– Det är även en bra goodwill för LF, säger Ann.
Som kund hos LF Gotland värdesätter hon närheten och det lokala. Att man faktiskt kan ringa och få prata med en riktigt person och även få träffa en rådgivare när man behöver.
Till sist, vad skall du göra för pengarna du får i återbäring?
– Det finns alltid hål att stoppa i, skrattar hon.