Annonssamarbete med Coop Gotland

"Fler än hälften av alla gotlänningar är idag medlemmar i Coop Gotland"

Grundidén med Coop Gotland är enkel – alla som vill kan bli delägare och de nio butikerna ska skapa så mycket mervärde och så stor ekonomisk nytta som möjligt. Drygt 32 000 personer, fler än hälften av gotlänningarna, är medlemmar i Coop Gotland.

Frida Ganshed, VD för Coop Gotland.

Frida Ganshed, VD för Coop Gotland.

Foto: Content Studio, NTM Media

Native2023-10-05 09:00
Detta är ett annonssamarbete.

Vad menas då med mervärde? Jo, ett gott exempel är att alla nio butiker erbjuder öns alla duktiga matproducenter en marknadsplats som i första hand tänker på just dem och deras produkter. Tack vare kooperationen som ägandeform kan Coop Gotland ”kosta på” kärnverksamheten att lägga fokus på de små och nära vars produkter och näringar oftast kräver större engagemang och handpåläggning för att bli lika vinstgivande som de etablerade. En långsammare väg till framgång kan tyckas, men en ack så mycket sötare segersötma. Det är den grundinställningen som skiljer Coop från sina konkurrenter.

undefined
Fler än hälften av alla gotlänningar är idag medlemmar i Coop Gotland.

– Vi är stolta över vår ö och våra producenter, så när medlemmarna vill se stort fokus på det gotlandsproducerade är det vår uppgift att se till att bli ännu bättre på det, säger Frida Ganshed, VD för Coop Gotland.

undefined
Öns duktiga matproducenter erbjuds en marknadsplats i samtliga nio Coop-butiker.

Ett medlemskap/delägarskap i Coop Gotland innebär mer än att få ta del av fina erbjudanden och en generös återbäring: Kooperationen är demokratiskt uppbyggd och 22 så kallade ägarombud är länken mellan medlemmarna och butikerna. Medlemmar som har förslag, synpunkter eller frågor kan kontakta ett ägarombud eller skriva motioner till årsstämman, där ägarombuden är med och representerar medlemmarna.

– Änglamark kom till genom förslag från medlemmar. Att vi har SJ som samarbetspartner var också ett önskemål från medlemmar. Det ger extra kraft till vårt arbete, säger Karin Friis, som är lojalitetsansvarig på Coop.

undefined
"I grund och botten är återbäringen densamma som förr, lika generös och baserad på konsumtionslojalitet", säger Karin Friis, lojalitetsansvarig på Coop.

Den vinst som inte går tillbaka in i verksamheten fördelas som återbäring till medlemmarna. 

– Hittills i år har Coop Gotland delat ut 5,2 miljoner i återbäring till våra medlemmar. Varje krona du som medlem handlar för omvandlas till poäng som kan användas för att lösa ut olika premier eller rena pengar i form av värdecheckar, säger Frida Ganshed,  

– Förr i tiden fick medlemmarna återbäring utbetalat kontant en gång om året, nu sker allt digitalt i ett moderniserat återbäringsprogram, men i grund och botten är återbäringen densamma som förr, lika generös och baserad på konsumtionslojalitet, säger Karin Friis.

Milstolpar

Kooperativa Förbundet bildades 1899 och har sedan dess förändrat och utvecklat handeln i Sverige, som exempelvis att bryta upp monopol. Här är ett urval av andra viktiga händelser:

1944 Kooperativa Förbundet blir först med att erbjuda djupfryst mat och innehållsdeklarationer.

1979 Lågprisvarumärket Blåvitt presenteras.

1991 Änglamark föds och är det första ekologiska och hållbara varumärket i Sverige.

2009 Samtliga Coop-butiker blir KRAV-märkta.

2011 Coop utses till Sveriges hållbaraste varumärke för första gången.

2014 Änglamark utses till Sveriges grönaste varumärke.

2019 Stora Coop Visby utses till Årets butik i Sverige

2020 Stora Coop Visby utses till Årets Hållbara butik i Sverige

undefined
Frida Ganshed, VD för Coop Gotland.
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister.