Coop satsar stort på Gotland – nu renoveras butiken i Ljugarn

Coop Gotland fortsätter att investera i sina butiker för att möta kundernas önskemål och behov. Näst på tur är en stor renovering av butiken i Ljugarn.

Butiken i Ljugarn kommer fräschas upp rejält under de kommande månaderna.

Butiken i Ljugarn kommer fräschas upp rejält under de kommande månaderna.

Foto: Gotlands Media

Native2022-01-13 14:58
Detta är ett annonssamarbete.
undefined
Coops slogan har spridit sig över ön. Butiken i Ljugarn har smyckats med en surfbräda med #coopärcoolt.

Coop Gotland har under de senaste åren satsat rejält på sina butiker runt om på ön. De har byggt om och byggt ut butikerna i Klintehamn, Roma och Slite för att ge kunderna en ännu bättre upplevelse och för att personalen ska få ännu bättre förutsättningar för att ge bästa möjliga service.

– Vi satsar stort på landsbygden och det är verkligen något som känns rätt i tiden. Många upptäcker fördelarna med att bo där man själv trivs som bäst och arbetsgivarna ser hur bra det fungerar att jobba på distans. Allt fler köra hybrida lösningar och det är en fördel för oss på Gotland, säger Carl-Johan Stålhammar, vd på Coop Gotland. 

De har fått positivt gensvar och många hejarop efter ombyggnationen i de tre andra socknarna på ön. Efter årsskiftet inleddes renoveringen av butiken i Ljugarn och tanken är att de ska kunna möta de behov som finns under både sommar- och vintermånaderna. 

– Det är en renovering som kommer att kosta oss rätt många miljoner kronor. Det är något som vi verkligen vill göra och som vi tror kommer bli riktigt bra, säger Carl-Johan. 

undefined
Butikschefen säger att det enbart varit positiva röster efter att de berättat om renoveringen för sina kunder.

Sommaren är en period då många personer hittar till butiken och omsättningen är väldigt hög under de månaderna. Butikschefen Carina Aspnor är väldigt glad över att Coop Gotland gör den här satsningen. 

– Det ska bli superkul och vi är så himla taggade! Vi kommer inte ändra så mycket på själva byggnaden, men utnyttja golvytan på ett bättre sätt. Det blir bättre planering och vi kommer även byta ut kylanläggningar, säger Carina Aspnor. 

– Vi försöker i så stor utsträckning som möjligt använda lokala entreprenörer. 

Carl-Johan Stålhammar säger att butiken i Ljugarn är den butik som procentuellt presterat bäst under de senaste åren.

– Sannolikt är det en effekt av att människor jobbar hemifrån och vi tror att det kommer öka under de kommande åren. Det är en av anledningarna till att vi gör den här satsningen, säger han.

undefined
Carina Aspnor säger att de kommer ta tillvara på ytan i butiken på ett bättre sätt.

Under några månader kommer det därför att vara lite stökigare än normalt i butiken. 

– När vi har pratat med våra kunder om det, så är alla bara så glada över att den här satsningen görs i Ljugarn. De vill ha sin butik kvar och ser fram emot att se förändringen. Målet är att det ska vara klart innan sommaren, säger Carina. 

undefined
Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland.

Nu diskuterar personalen i butiken och ledningen för Coop Gotland vad de kan göra i butiken för att aktivera de boende som finns i närområdet. 

– Vi pratar för fullt om vi till exempel ska köra bingokvällar eller dylikt. Det är verkligen en mötesplats för många människor och det vill vi att det fortsatt ska vara. Så vi håller på att diskutera vad vi skulle kunna göra när läget blir bättre och renoveringen är klar. Om man har några tips får man gärna höra av sig till mig eller Carina, säger Carl-Johan Stålhammar. 

Framtiden ser alltså ljus ut för Coops butiker på Gotland. Totalt finns det nio stycken på ön. 

– Vi satsar verkligen och vill höja upplevelsen för både kunder och våra medarbetare. Om vi får fräschare och bättre butiker, då får vi ännu en konkurrensfördel jämfört med andra butiker. Det finns bara positiva aspekter med detta, i framtiden kanske det blir en tionde butik på Gotland, avslutar Carl-Johan. 

undefined
Butiken i Ljugarn kommer fräschas upp rejält under de kommande månaderna.
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister.