Annonssamarbete med Coop Gotland

”Jag behöver aldrig ha med mig pengar eller kort”

Oändliga mängder med papperskvitton, otydliga signaturer och borttappade verifikat är bara några av problemen när man skall hantera utlägg och krediter. För att få bukt med detta har Coop tagit fram en inköpstjänst där det enda man behöver är en mobiltelefon med ett mobilt BankID.

Roger Närström från PayEx och Olivia Albers på Stora Coop är överens om att inköpstjänsten förenklar för alla parter.

Roger Närström från PayEx och Olivia Albers på Stora Coop är överens om att inköpstjänsten förenklar för alla parter.

Foto: NTM Media/Content studio

Native2025-04-01 08:00
Detta är ett annonssamarbete.

Tjänsten är redan väldigt uppskattad bland Coops kunder. Roger Närström, Head of Administration på PayEx, är en av dem. Han ansvarar för inköp till företagets kontor i både Visby och Stockholm. Han berättar hur de använder tjänsten.

– Det har blivit väldigt enkelt att handla på Coop. Förut handlade vi i olika butiker och jagade extrapriser men i slutändan blir det lika billigt ändå.

Administrationen har blivit en helt annan för Roger och hans kollegor på PayEx.

– Vi får allt på en faktura och sparar väldigt mycket tid på det här.

Företaget använder Coops inköpstjänst både online och i fysiska butiker, både på Gotland och på fastlandet.

– Vi har bland annat en stående frukostbeställning tre dagar i veckan och varje måndag körs det ut 50 kilo bananer till oss.

Även vid till exempel kontorsfrukostar, semmeldagen, kanelbullens dag och after work handlas det via inköstjänsten.

undefined
Menette von Schulman handlar dels som styrelsemedlem i Visby BoIS men även som lagförälder.

Det är inte bara företag som drar nytta av detta. Även skolor, förvaltningar och föreningar är exempel på kunder. Menette von Schulman är styrelseledamot i Visby BoIS samt föräldrarepresentant för ett av fotbollslagen i klubben.

– Vi använder den här tjänsten till alla sammankomster inom föreningen där mat behövs helt enkelt. Oavsett om vi skall handla till en träff med hela klubben på 500 personer eller till en samling med ett enskilt lag så använder vi inköpstjänsten.

I och med att hon ibland handlar till ett styrelsemöte och ibland till ett lag har hon olika konton i appen. Det gör att fakturan alltid hamnar på rätt konto och det gör inköpen enkla att hantera och spåra. Menette har varit med ett tag och hon har märkt vilka fördelar det fört med sig jämfört med tidigare system.

– Vi har fått mycket bättre kontroll på inköpen. Den största vinsten är att vi slipper hantera en massa kvitton. Det är väldigt jobbigt och tidskrävande för en kassör i en ideell förening att hantera fysiska kvitton.

undefined
En mobiltelefon och ett mobilt BankID är allt som behövs för att använda Coops inköpstjänst.

Att inköpstjänsten fungerar i alla butiker över hela landet är ett stort plus för föreningen.

– En annan fördel är att om vi har en cup på fastlandet så kan vi handla i en Coopbutik där. Har vi en träningshelg i Slite kan vi handla på Coop Slite. Det fungerar överallt.

Malin Jonsson jobbar på kooperativet Hellvi förskola. Där lagar hon mat från grunden till cirka 25 personer varje dag.

– Att det blivit Coop beror dels på inköpstjänsten men även för det ekologiska sortimentet butikerna kan erbjuda.

Malin och hennes kollegor av vana att använda inköpstjänsten.

– Vi är ju ett kooperativ och alla fyra som jobbar här kan betala med appen. Det är väldigt smidigt. Jag kan alltid handla när jag vill. Man behöver aldrig ha några pengar eller kort. Det är bara att handla.

undefined
Malin Jonsson och hennes kollegor på kooperativet Hellvi förskola har alla ett konto för att kunna handla på Coop.

Olivia Albers är säljchef för kassalinjen på Stora Coop i Visby. Även för henne är tjänsten guld värd.

– Det är väldigt mycket smidigare i kassan. Det blir ett bättre kassaflöde.

Det finns ännu kunder som använder sig av en traditionell kredit. Olivia hänvisar ofta att dessa skall gå över till att använda inköpstjänsten även om det såklart fungerar att handla på båda sätten.

– Inköpstjänsten är mycket tryggare. Det underlättar för alla parter, förklarar Olivia.

Fakta

Med Coops inköpstjänst får man en samlingsfaktura. Man kan enkelt dela ut befogenheter och sätta beloppsgränser. Tjänsten fungerar såväl online som i butik. Fungerar för alla typer av organisationer och allt som krävs är en mobiltelefon och ett mobilt BankID. Läs mer och ansök här.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister.