– Det är precis som i trafiken i övrigt. Det gäller att vara ute i god tid och planera för att slippa stress, säger Tomas Åström.
När väl vintern, halkan och snön kommer blir det intensiva dagar för Tomas och hans kollegor. När det är som allra mest i verkstaden i Sanda skiftar man däck på över 100 bilar per dag. Det blir alltså mer än 400 däck.
Utomhustemperaturen och väglaget styr arbetsbördan. Ju kallare det blir desto mer att göra i verkstaden. En av de vanligaste frågorna som dyker upp är ”när kan ni göra det?”.
– Helst igår för då snöade det inte brukar folk säga, säger Tomas och ler.
Han har ett bra och enkelt tips för att man skall komma ihåg när det börjar bli dags för vinterdäck:
– En bra rekommendation är att när man ställer om klockan till vintertid är det dags att byta däck.
Att man söker sig till en däckverkstad har många olika anledningar. Det kan vara att däcken är slut, punkteringar, att man inte har kunskapen eller att det helt enkelt är för jobbigt och tungt.
Hos verkstaden kollar man dessutom alltid mönsterdjup och däcktryck vilket lätt glöms bort när man skiftar däcken själv. Det märks att Tomas är mån om att man skall ta det försiktigt på vägarna. Vare sig man gör skiftet själv eller går till en verkstad:
– Det gäller att tänka sig för vad farten tillåter. Bara för att du har nya däck kan du inte köra hur som helst.
Tomas berättar att fler och fler kunder väljer att ha sina däck hos företagets däckhotell. Bristande förvaringsmöjligheter i hemmen och enkelheten i att inte behöva släpa däcken är två anledningar till detta.
Hos Åströms däck står däcken snyggt uppradade och märkta med bilarnas registreringsnummer. Ordning och reda helt enkelt och det är något som krävs när man har däck till över 600 fordon i sitt hotell.
För att göra det ännu trevligare för kunder som besöker Sanda för däckbyte och annan service har man renoverat det man kallar väntrummet. Här finns det dessutom alltid kaffe och kaka medan man väntar.
– Många tycker att vi har godare kaffe än på fiken. Det ska kännas skönt och mysigt att komma hit ut till Sanda. Det skall finnas ett mervärde för våra kunder.
På tal om mervärde. När däcken blivit skiftade brukar Tomas och hans kollegor bjuda kunderna på en liten godispåse, något som blivit en snackis och som folk återkommer för att få.
– Vi brukar säga att det behövs lite färdkost och det är alltid väldigt uppskattat.
Vilket slags godis är det ni bjuder på?
– Bilar såklart, skrattar Tomas.