Vi tar en kopp kaffe medan Jessica berättar om hur hon ser på sitt jobb, utmaningarna och glädjen i att hjälpa människor med deras bostadssituation. För ordet ”hjälpa” är centralt för Jessica. Hon återkommer ofta till hur viktigt det är att vara tydlig och att få sina uppdragsgivare att känna sig trygga.
– Visst kan jobbet vara stressigt och krävande, men jag gillar verkligen mäklaryrket. Jag får träffa människor med olika bakgrund, i olika åldrar och hjälpa dem med något av det viktigaste som finns: deras boende. Alla har sina skäl till att de ska flytta och sälja eller köpa ett boende. Det gäller att kunna lyssna och sätta sig in i människors olika situationer, berättar hon.
En nöjd kund ger energi
Den som träffat Jessica vet att hon har ett varmt leende och ett smittande skratt. Det vilar också en finurlighet över henne. Hon är eftertänksam och snabb i tanken på samma gång.
Hennes bakgrund inom hotell och restaurang har också bidragit till hennes övertygelse om hur viktigt det är med service och att behandla alla med respekt och alltid ha sin gäst eller kund i centrum.
– Det viktiga är att den som är kund hos oss verkligen känner sig lyssnad på. När jag känner att min kund är nöjd och att vi haft en bra dialog så är det här jobbet precis så där bra som man vill, säger Jessica.
Även köparna hör av sig
Ett exempel på Jessicas uppskattade mäklargärning är att hon har ett tätt samarbete med Riksbyggen och olika bostadsrättsföreningar vid försäljning av bostadsrätter.
– Det är förtroendeuppdrag som jag tycker är både fina och roliga.
Det är vanligt att även köpare hör av sig direkt till Jessica och hennes kollegor på Visbymäklarna för att få hjälp med att hitta rätt boende. Jessica berättar om ett par färska exempel:
– En äldre man med specifika önskemål kontaktade mig nyligen. Han sökte efter en trerummare med hiss. Eller familjen med två barn som vill flytta till Gotland och letar efter en centralt belägen Visbyvilla med tre sovrum.
Det är oerhört fint att få förtroendet att bidra med erfarenhet och kunnande för både köpare och säljare, menar Jessica.
– Den täta och personliga kontakten vi får med spekulanter som letar bostad gör det även möjligt att ”para ihop” köpare med en säljare utan annonsera aktivt på exempelvis Hemnet. Så om du som säljare vill ha en smidig affär och få bra betalt utan allt det arbete som krävs inför fotografering och visningar så kan det absolut vara möjligt! Vi lyckas med ett antal såna affärer per år till båda säljarnas och köparnas stora glädje fortsätter Jessica.
Fristående ger fördelar
Att inte tillhöra en av de stora mäklarkedjorna ger stora fördelar, speciellt på ett ställe som Gotland där det är relativt tätt mellan mäklarföretagen.
– Jag ser det som oerhört positivt att vi har fria tyglar och inte behöver vara låsta eller begränsade av en kedjas speciella villkor. Vi kan utveckla mäklartjänsten i en mer personlig riktning. När jag träffade Jörgen och Anders på Visbymäklarna kände jag ganska omgående att vi delade värderingar, hade en liknande syn på yrket och hur kvaliteten på mäklartjänsten ska fungera, säger hon och fortsätter:
– Och efter ganska många år på Gotland börjar jag kunna geografin och förutsättningarna ganska bra. Jag gillar att vara påläst, så det är inspirerande att få ha den stora variationen av bostäder. Det är en utmaning som jag verkligen tycker om.