Annonssamarbete med Coop Gotland

Hela världen inspireras av Coop Gotland

Vad har Microsoft, Amazon, YH Akademin och japanska 7-Eleven gemensamt? Jo, alla dessa sneglar på Coop Gotland och inspireras av företagets innovativa hållbarhetsarbete. Coop vill inte följa utvecklingen, de vill leda den och vara först. Till och med konkurrenter inom livsmedelsbranschen har gjort både anmälda och oanmälda besök i Visbybutiken för att studera storheten med Coop.

Markus Wahlgren pratar stolt om Coops hållbarhetsarbete.

Markus Wahlgren pratar stolt om Coops hållbarhetsarbete.

Foto: Matilda Runeson

Native2023-11-03 11:40
Detta är ett annonssamarbete.

Både internationella, nationella och lokala organisationer hör av sig och vill göra studiebesök på Coop. En av de som gärna återkommer är Matilda Runeson som är utbildningsledare på YH Akademien. Två av studieprogrammen, Affärsutvecklare besöksnäring samt Gastronomiledare - framtidens mat & protein, är frekventa och nyfikna besökare på Stora Coop.

– Dels är det för att de jobbar med hållbarhet och gör det på ett roligt sätt. Sen är det även deras marknadsföring. Hur de har förvandlat ett inte så hipp företag till att få väldigt stolta medarbetare. Vi kollar på hur de jobbar med matsvinn och även på ledarskapet, berättar Matilda.

undefined
"Det handlar om att göra skillnad. Vi är övertygade om att det ger ett plusresultat i långa loppet", säger Markus Wahlgren.

Vilka intryck har deltagarna fått efter möten med Stora Coop?
– I våra utvärderingar har vi fått kommentarer som ”ingenting är omöjligt”, ”hopp och inspiration”, ”tänka utanför boxen”, ”hållbarhet deluxe” och ”inspiration på hög nivå”.

När Coop Sverige centralt får frågor om studiebesök där det handlar om hållbarhet och innovationer hänvisar de ofta till Gotland:

– De vet att vi är snabba på att testa nya grejer, säger Markus Wahlgren, butikschef på Stora Coop i Visby.

När japanska 7-Eleven skulle studera just hållbarhet ställde man sig frågan var i världen man är bäst inom detta ämne. Man konstaterade att Europa är ledande. Sedan kokade man ner det till att Sverige är det land som ligger i topp. När frågan om var i Sverige man är allra främst hamnade kartnålen på Gotland och Coop.

– Det kom en delegation på åtta personer som besökte butiken, säger Markus stolt.

undefined
Markus Wahlgren i samtal på Nordic Food Waste, självklart iklädd den gröna Coopkostymen.

Tidigare i år medverkade Markus som talare vid Nordic Food Waste Summit. En stor konferens om matsvinn och hållbarhet där ett flertal ministrar, kronprinsessan Viktoria, kronprinsessan Mary av Danmark samt högt uppsatta företagsledare medverkade. Han märkte en stor skillnad mellan Coop och övriga talare:

– De pratade om miljömål de skall uppnå men jag pratade om action direkt. När de pratade om 2030 pratade jag om vad vi gör idag. 640 000 deltagare var med online och det blev ett av det största eventet någonsin inom hållbarhet som ägt rum i Sverige.

undefined
"Coop har förvandlat ett inte så hipp företag till att få väldigt stolta medarbetare", säger Matilda Runeson från YH Akademien.

Det är inte alla satsningar, studiebesök och teamsmöten som bär ekonomisk frukt, men det är inte heller det viktigaste.

– Det här handlar inte om att tjäna pengar, men det är minst lika viktigt och vi har ett stort ansvar. Det handlar om att göra skillnad. Vi är övertygade om att det ger ett plusresultat i långa loppet, summerar Markus.

Karta: Stora Coop
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister.