Både internationella, nationella och lokala organisationer hör av sig och vill göra studiebesök på Coop. En av de som gärna återkommer är Matilda Runeson som är utbildningsledare på YH Akademien. Två av studieprogrammen, Affärsutvecklare besöksnäring samt Gastronomiledare - framtidens mat & protein, är frekventa och nyfikna besökare på Stora Coop.
– Dels är det för att de jobbar med hållbarhet och gör det på ett roligt sätt. Sen är det även deras marknadsföring. Hur de har förvandlat ett inte så hipp företag till att få väldigt stolta medarbetare. Vi kollar på hur de jobbar med matsvinn och även på ledarskapet, berättar Matilda.
Vilka intryck har deltagarna fått efter möten med Stora Coop?
– I våra utvärderingar har vi fått kommentarer som ”ingenting är omöjligt”, ”hopp och inspiration”, ”tänka utanför boxen”, ”hållbarhet deluxe” och ”inspiration på hög nivå”.
När Coop Sverige centralt får frågor om studiebesök där det handlar om hållbarhet och innovationer hänvisar de ofta till Gotland:
– De vet att vi är snabba på att testa nya grejer, säger Markus Wahlgren, butikschef på Stora Coop i Visby.
När japanska 7-Eleven skulle studera just hållbarhet ställde man sig frågan var i världen man är bäst inom detta ämne. Man konstaterade att Europa är ledande. Sedan kokade man ner det till att Sverige är det land som ligger i topp. När frågan om var i Sverige man är allra främst hamnade kartnålen på Gotland och Coop.
– Det kom en delegation på åtta personer som besökte butiken, säger Markus stolt.
Tidigare i år medverkade Markus som talare vid Nordic Food Waste Summit. En stor konferens om matsvinn och hållbarhet där ett flertal ministrar, kronprinsessan Viktoria, kronprinsessan Mary av Danmark samt högt uppsatta företagsledare medverkade. Han märkte en stor skillnad mellan Coop och övriga talare:
– De pratade om miljömål de skall uppnå men jag pratade om action direkt. När de pratade om 2030 pratade jag om vad vi gör idag. 640 000 deltagare var med online och det blev ett av det största eventet någonsin inom hållbarhet som ägt rum i Sverige.
Det är inte alla satsningar, studiebesök och teamsmöten som bär ekonomisk frukt, men det är inte heller det viktigaste.
– Det här handlar inte om att tjäna pengar, men det är minst lika viktigt och vi har ett stort ansvar. Det handlar om att göra skillnad. Vi är övertygade om att det ger ett plusresultat i långa loppet, summerar Markus.