Stora Coop och Coop Gotland är en riktig framgångssaga och fortsätter på den inslagna vägen. De har målmedvetet arbetat för hitta på nya idéer, göra om i butiken, ta hand om personalen och verka för att ön ska vara en av de bästa platserna i landet att besöka och bo på.
– Vi har hela tiden tänkt att vi är en del av någonting större och att vi kan bidra till den gotländska besöksnäringen. Om vi har mycket besökare och får fler människor att flytta hit, då ger det exempelvis snickaren mer jobb. Det är viktigt att hela det gotländska samhället bidrar för att ön ska växa, säger Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland.
Den 21 september blev det officiellt att Stora Coop är Gotlands kandidat till Stora Turismpriset. En unik nominering som verkligen sticker ut bland andra kandidater som Hotell Borgholm, The Wood Hotel i Sara Kulturhus och Carl Larsson-gårdarna för att nämna några.
Tidigare har Stora Coop och Coop Gotland tagit hem flera beundransvärda priser på Dagligvarugalan.
– Det här är otroligt stort och kanske det största som hänt Stora Coop. Aldrig tidigare har en livsmedelsbutik varit nominerad till det här priset. Det är unikt.
Hur kändes det när ni fick reda på att ni skulle bli Gotlands kandidat?
– Det är såklart jäkligt smickrande och väldigt roligt. Det är ett bevis på att vi gör rätt när vi går utanför boxen och får representera Sverige som ett av landets bästa besöksmål när vi är en butik dit folk egentligen går för att köpa mat.
Han tror att det finns flera anledningar till att den gotländska juryn valde att nominera Stora Coop till priset.
– Jag skulle säga att det nog bland annat på att vi har ett bra samarbete med lokala aktörer, vår kampanj med att våra butiker är smultronställen, podden Öjn, och att Fredrik Strage skriver att det är vår avdelning med vinylskivor som är Gotlands bästa besöksmål och inte ringmuren. Det finns dem som åker hit bara för att besöka Coop Records.
Hur viktigt är det att bli nominerade till Stora Turismpriset?
– Det är viktigt ur varumärkessynpunkt och det bygger en enorm stolthet bland alla i personalen. De är verkligen värda det här, utan dem skulle vi aldrig ha varit nominerade. De är kort och gott fantastiska.
Under åren har Stora Coop och Coop Gotland gjort en mängd satsningar. I butiken på Stenhuggaren har man satsat på en gotländsk avdelning, en second hand-avdelning, vinylskivor, discgolf, fler gotländska produkter och mycket mer. Coop Gotland har även startat det gotländska skivbolaget Coop Records och renoverat flera av sina butiker runt om på ön.
Carl-Johan Stålhammar minns tillbaka och säger att det finns flera anledningar till att de vågat ta ut svängarna:
– Någonstans hade vi en diskussion på och pratade bland annat om städer som Köpenhamn och Göteborg. Det var någon som pratade om ett exempel med Långgatorna i Göteborg och hur det utvecklats på ett positivt sätt där. Vi insåg att får man in konstnärerna och musikerna i en butik kommer de andra efter.
Han säger att det är en person som ska hyllas lite extra för att Stora Coop nu blivit Gotlands kandidat till det här priset.
– Martin började med lite vinylskivor mitt emot fiskdisken, så det här var hans idé från början. Nomineringen till Stora Turismpriset såddes i Martin Kristenssons läskback. Det är coolt!
Stora Turismpriset delas ut den 30 november på Vasateatern i Stockholm.