Madde Karlsson är utbildad undersköterska och har jobbat på Primula i Slite i ett år. Något hon uppskattar mycket är den familjära stämningen.
– Vi är en stark arbetsgrupp som pratar, ventilerar och bollar idéer. Här bryr vi oss verkligen om varje kund. De är så tacksamma, glada och snälla. Det piggar upp ens dag. Man får en nära relation till dem och deras anhöriga.
Något som också bidrar till att Madde trivs så bra på jobbet är att det finns utrymme för att ta sig tid och om något oförutsett händer.
– Vi tar eget ansvar över hur tiden ska fördelas och det är ingen stress, det finns marginal. Jag har inte varit med om det tidigare.
Som småbarnsmamma jobbar Madde mest dagtid mellan sju och fyra. De gånger hon jobbar kväll är hon alltid ledig dagen efter.
Helena Tjernby är nyutbildad undersköterska och arbetar på Primula i Visby sedan februari. Hon har jobbat på olika boenden tidigare, men trivs bättre med jobbet nu.
– Det passar mig att åka runt.
Hon har omkring 25 kunder som hon är oftare hos och känner bättre.
– Man blir fäst vid kunderna för man kommer varandra nära. En del har man mer dialog med och kommer inpå djupet.
På Primula tycker Helena att det finns mycket lyhördhet och flexibilitet mellan ledningen och de anställda, liksom mellan personalen och kunderna.
– Cheferna lyssnar på våra önskemål om schemat och ser till att kunderna får sin sociala tid med någon de känner extra för. Vi som besöker de äldre anpassar oss mycket efter deras önskemål, för de bestämmer hur de vill ha det.
Det är inte bara de äldre Helena trivs med, utan även med sina kollegor.
– Vi hjälps åt och ställer upp för varandra.
Monica Nypelius Tomsson har jobbat inom vården i större delen av sitt yrkesliv och är numera pensionär sedan fyra år tillbaka, men jobbar deltid på Primula cirka 40 timmar i månaden. Hennes roll är att ge de äldre social tid och ledsagning. Det kan exempelvis vara hårvård, fotvård, läkarbesök, fika, gå på promenader, baka och göra utflykter.
– Jag åker runt och gör alla glada i själen. Det känns kanon att få tillfredsställa kunderna. Det är så många som sitter ensamma och de blir överlyckliga för tiden de får.
Saken är den att Monica också känner sig tillfredsställd av få bidra till att de äldre känner ökad livskvalitet.
– Man mår jättebra och känner sig bekräftad. Det fyller en med allt möjligt, som kunskap av de äldre och känslan av att göra skillnad. Det här är ett lyxjobb för mig – bara glädje.
Monica tycker att hon även känner sig bekräftad från Anette Andersson, som driver Primula.
– Hon uppskattar sin personal och visar det. Då blir personalen positiv och känner sig mer uppskattad. Till exempel får alla i personalen och alla kunder en blomma när de fyller år.