Foto: Gotlands Media
Fluffigt bröd, mandelmassa från eget hemligt recept och en smarrig klick grädde. Känner du också hur det vattnas i munnen? Nästa vecka är det fettisdagen och på Eskelunds Hembageri i Visby räknar man med högtryck med en produktion på uppemot 10 000 semlor.
Bageriet gör olika slags limpor och småbröd. Eskelunds Hembageri har ett gott renommé på Gotland och produkterna säljs till viss del även på fastlandet. Med Coop som ny ägare kan den välsmakande traditionen leva vidare.
– Faktum är att bakverken är så uppskattade att andra matbutikskedjor köper in produkterna. När vi har konkurrenter med röd skylt som beställer av oss, för att deras kunder vill ha det, då tror jag att vi är på rätt väg, säger Carl-Johan Stålhammar, vd på Coop Gotland, som alltså övertog bageriet för snart tre år sedan.
Vad är det som gör just Eskelunds-semlan så speciell?
– Eskelunds-semlan är berömd här på Gotland! Det som gör den så god är kombinationen av det härliga brödet ihop med mandelmassan som lagas efter eget hemligt recept, säger Carl-Johan Stålhammar.
Semlan har en alldeles speciell historia just på Gotland. Det sägs nämligen att det var här som man började pryda bullen med vispgrädde.
– Ryktet säger att fastlagsbullen från början bestod av enbart bröd med mandelmassa i. För att fira andra världskrigets slut valde en bagare här på ön att dekorera semlan med grädde, och så var dagens semla född.
Eskelunds Bageri har funnits på Gotland i 140 år i år. 2018 köpte Coop Gotland AB köpte upp företaget och integrerade bageriet med öns största Coop-butik i Visby.
– Eskelunds var tidigare ett stort bageri med 40 anställda och 1400 kvadratmeter produktionsyta. Så storskalig produktion hade vi inte möjlighet att bedriva i vårt lilla bageri, säger Carl-Johan Stålhammar. Däremot lät vi varumärket och recepten på de populäraste bakverken leva vidare och vi lät också två bagare följa med i övergången.
Att förvärva bageriet kändes som ett naturligt steg i Coop Gotlands vision.
– Vi har ju sagt att vi ska vara bäst på närproducerade saker, stötta kött- och mejeriproducenterna och det lokala överlag. Så det kändes som att det här gick helt i linje med vår ambition. Att knyta Eskelunds till oss stärker helt klart vårt varumärke och det har varit väldigt lärorikt och kul hittills.
Att gå sin egen väg och inte vara rädd för att sticka ut hakan är ett signum som kännetecknar företagsandan hos Coop Gotland.
– Ja, vi brukar säga att vi inte är som alla andra Coop-butiker och föreningar, säger Carl-Johan Stålhammar. Vi har exempelvis ett eget skivbolag och en vinylavdelning. Vi är också de enda som bara har svenskt kött i våra butiker.
De har fått flera bevis på att deras vision har landat rätt. Coop i Visby, som är en av nio butiker i kedjan på Gotland, utsågs till Sveriges bästa butik 2019 och Sveriges bästa dryckesbutik 2020.
Slutligen, hur ska ni uppmärksamma att Eskelunds Hembageri fyller 140 år i år?
– Just nu är det av förklarliga skäl svårt att ha ett 140-årsjubileum, men vi har ju året på oss. Och tanken är att det ska ske i höst eller framåt vintern.