Östsvenska Handelskammaren har medlemsföretag i hela Östergötland, större delen av Sörmland samt Gotland och engagerar genom dem cirka 50 000 medarbetare. Är företaget medlem så är nämligen samtliga anställda det också. Handelskammarens verksamhet är unik då den, till skillnad från många andra näringslivsorganisationer, är lagstadgad samtidigt som den är helt privatfinansierad och ägs av sina medlemsföretag.
– Våra medlemmar är våra ägare och därmed är det avgörande för oss att vi driver en verksamhet som är relevant och till nytta för dem.
Det säger Eva Hartzell, ansvarig för medlemsrelationer på Handelskammaren, och fortsätter:
– Alla företag och branscher är välkomna hos oss, från de välkända industribolagen till den enskilde entreprenören. Vi vill alltid lära känna och skapa en relation med våra medlemmar, så vi vet att vi arbetar med rätt fokus.
Handelskammarens verksamhet bygger på tre ben: näringspolitik och opinionsbildning, internationell handel samt affärsservice och nätverk. Som medlem kan du ha olika skäl till och nytta av ditt medlemskap, beroende på vilken typ av verksamhet ni bedriver och vilka behoven är. Handelskammaren verkar dock alltid i östsvenska företags intressen och för den samlade regionens konkurrenskraft.
– Vi har egna lokaler och konferensmöjligheter i Linköping och Norrköping. Många av våra medlemmar nyttjar dessa för möten och utbildningar. Som medlem är du även alltid välkommen att slå dig ner med din dator i vår fina lounge-miljö, berättar Eva Hartzell.
Handelskammaren arrangerar också seminarium i syfte att kunskapshöja och påverka, olika typer av nätverksträffar samt rundabordssamtal med politiker och offentliga tjänstepersoner på positioner för näringslivet att ha god kontakt med. Kommunalråd, näringslivschefer, riksdagsledamöter och en och annan minister besöker ofta ”Kammaren”.
– Som medlem är du med och styr vilka frågor som är viktigast för Handelskammaren att driva och du är välkommen att delta i de samtal som förs. Möten mellan representanter från näringslivet och det offentliga bidrar till kunskap och ökad förståelse för varandras förutsättningar och behov, vilket är centralt för en positiv utveckling.
Som medlemsansvarig vill Eva Hartzell även understryka ytterligare en fördel med medlemskapet, som handlar mer om företagets inre liv och utveckling:
– Jag brukar säga att som medlem blir Handelskammaren en del av ert employer branding-arbete. Här finns gott om möjligheter för medarbetare att utvecklas och stimuleras utanför arbetsplatsen genom våra event, nätverksträffar och möten som sker på Kammaren.
Avslutningsvis understryker hon att de medlemmar som är mest nöjda med sitt medlemskap är de som är mest aktiva – och ser sig som stolta ägare av Handelskammaren.
– Det säger nästan sig själv, om du engagerar dig får du ut den största affärsnyttan.