Hans port är en hyllning

Formspråket till sina monumentala "portar" har Björn Erling Evensen med sig från ungdomen.

Med intryck från engelska kyrkogårdar, nazismens framväxt och Sven-Erik Bäcks musik vill han åskådliggöra människans utsatthet med sina skulpturer.

29 januari 2011 04:00

Den gotländske konstnären Björn Erling Evensen, som inom kort kommer att ställa ut i Visby, är mest känd för sin större skulpturer och hans "portar" i sten, trä eller metall kan beskådas i flera världsdelar, i alla fall Europa, Amerika och Australien.

I Visby hamn kan man se "Monument över geologisk dagbok" som berättar historien om havets hemligheter i den rått huggna kalkstenen. Och till sommaren invigs hans "Gateway" vid Körsbärsgården i Sundre.

"Gateway" är hans hyllning till det han kallar ett "enastående projekt" - att bygga en helt ny konsthall i lilla Sundre, en satsning som han tror kommer att bli mycket betydelsefull för Gotland.

- Konsthallen har redan blivit oerhört uppskattad och jag känner själv samma stora uppskattning för paret Jonsson, han arkitekt och hon konsthistoriker, författare och fotograf, säger han.


Fin utmärkelse
Evensen berättar gärna om andra portar han skapat, bland annat 1981 och den jättelika skulpturen i rostfritt stål, "Spirit" vid Roosevelt Field i New York, till 50-årsminnet av Charles Lindbergs första flygning till Europa.

- Det var detta flygfält Lindberg startade från, men i dag rymmer området ett jättelikt affärsområde. Det var ett spännande projekt, stort som satan, och senare när arbetet var klart jag fick en fin utmärkelse av New Yorks borgmästare, minns Björn Erling Evensen.

Den första stora porten han skapade, urmodern till alla portar, uppförde han i trä året innan i Solna. Högt beläget och med vid utsikt.

- Portarna, eller dörrarna, har en filosofisk innebörd men betyder olika saker i skilda delar av världen, förklarar Björn Erling Evensen.


Beundrar smederna
Björn Erling Evensen har hunnit bli 87 och klättrar inte längre själv i byggnadsställningar för att svetsa sina skulpturer. "Gateway" har han låtit tre generationer smeder vid Wickmans i Visby hamn sammanfoga.

Han kom dit med en modell och det blev Kevin Wickman, den yngste i klanen, som fick göra grovjobbet med svetsen.

- Jag är full av beundran för dessa tre generationer skickliga, erfarna hantverkare. De har inte bara byggt efter min modell, de har också skapat sin egen känsla i skulpturen och de behövs verkligen här på Gotland, menar Björn Erling.

Rolf Wickman, 73 år och fortfarande mycket aktiv i smedjan bakom Tullhuset i Visby hamn, var nionde generation som drev smedjan.

Han är en del av många konstverk som skapats här för både kyrkor och profana byggnader. Nu är det sonen Ulf, 53 år och tionde generationens smed, som tagit över och hans son Kevin är en av smederna.

- Den här typen av jobb är alltid de roligaste, menar alla tre.


Hyllning till konsten
- Det är ju en fantastisk present till konsten som vi kommer att få tillgång till, säger Marita Jonsson som tänker placera "porten" vid entrén till Körsbärsgården, på gräsmattan utanför caféet.

- Jag ser skulpturen som en hyllning till konsten och den röda färgen kommer dessutom att lysa upp hela trädgården, säger hon.

"Gateway" kommer att invigas lördagen den 14 maj då Körsbärsgården öppnar för en ny säsong med en vernissage med flera spännande konstnärer inne i konsthallen. Vilka konstnärerna är kommer vi att återkomma till.

Så jobbar vi med nyheter
Bengt Valentinsson