Lars Andersson är vd för den gotländska reklambyrån Hill, bland annat känd för Destination Gotlands kampanj "Jorden runt på en ö". Bland kunderna finns även HSB Stockholm, Gotlands bryggeri och Annas pepparkakor. Lars Andersson ser att de organisationer och företag som klarar sig bäst över tid under Almedalsveckan, och som får ut sina budskap, kan delas in i två grupper.
Den första riktar sig till den breda allmänheten, som ofta försöker med diverse jippon för att synas.
Den andra gruppen tillhör dem som har en riktad målgrupp. De har ofta en annan PR-strategi som inte brukar vara lika dramatisk som i den första gruppen. Vissa utspel minns man väl, men Lars Andersson är inte övertygad om att de hjälper så mycket. Rubriker i all ära och nog kan det ibland vara bra att våga vara lite fräck, tycker Lars Andersson, men det behöver inte vara det viktigaste för just ditt budskap.
– De flesta kommer ihåg att Gudrun Schyman brände pengar men knappt varför hon gjorde det.
Att ställa krav på föreläsare och seminarieledare är en annan viktig sak att tänka på för att arrangemanget inte ska falla platt.
– Kvalitetssäkra föredragshållarna. Även den med ett känt namn måste anstränga sig för sin betalande uppdragsgivare. Ibland har jag hört samma personer säga samma sak som de gjorde flera månader innan, fast med en ny rubrik, och det blir inte roligt.