Stina Morians huvudämnen är opinionsbildning, varumärkesbyggande och kommunikation, men hon har också arbetat inom journalistbranschen och som ledarskribent. Som jurymedlem i det mångåriga "Hetast i Almedalen" har hon sett otaliga exempel på hur företag och organisationer försöker sälja in sig och knepet för att vinna verkar inte ha med budget att göra.
– Ideella organisationer kan ofta föra ut sitt budskap bättre. Det behöver inte vara flådiga seminarier med kostsamma mingel. Det är sällan den som lägger ut mest pengar som vinner, säger Stina Morian.
Att hålla sig till ämnet är A och O för den som vill hålla låda under Almedalsveckan. Tiden är knapp och de flesta har hårda prioriteringar. Moderatorn är viktig, att denne lyssnar och ställer intressanta följdfrågor istället för att benhårt följa sitt manus. På ett seminarium gäller det att redan i starten fånga publikens uppmärksamhet. Stina Morians mest konkreta tips är: skippa Powerpointpresentationen.
– Är du inte spännande går åhöraren till nästa seminarium. Du måste fånga intresset och det gör man inte genom att visa 32 slides på fem minuter, säger hon.
Att hålla sig till ämnet är ett annat tips.
– Babbla inte utan svara på frågorna. Ganska ofta är politiker jättebra på att inte svara på frågorna utan pratar bara om sitt budskap. Almedalens publik är proffs på sådant här och blir irriterad om man inte gör det. Det är en kräsen publik.
Att intresseorganisationerna och lobbyisterna tar över Almedalsveckan är en åsikt som dryftas varje år, men Stina Morian vill inte dela upp deltagarna i mer eller mindre viktiga grupper.
– Jag förstår inte den kritiken. Då rangordnar man människor som alla har någon inriktning och vill bidra till samhället.