Almedalsveckan är värd en kvarts miljard

Politikerveckan genererar intäkter för flera olika branscher och är uppskattningsvis värd 250 miljoner kronor för det gotländska näringslivet.

Lina Silvén på Klippoteket.

Lina Silvén på Klippoteket.

Foto: Hanna Mi Jakobson

Almedalen2016-07-08 11:10

– Den här veckan gör jättemycket för oss, för hela Gotland, säger Lina Silvén, salongsägare av Klippoteket i Visby.

Under Almedalsveckan har frisörsalongen öppet för drop-in och flera besökare tittar in i början av veckan för tvätt, fön och styling.

– På måndagen och tisdagen ökar omsättningen med 30 till 35 procent, sedan är resten av veckan som vanliga sommarveckor. Vilket är vår bästa tid, säger Lina Silvén.

Enligt Almedalskoordinatorn Jenny Sander har det inte gjorts några beräkningar de senaste åren, på hur mycket pengar som det lokala näringslivet omsätter under Almedalsveckan. Hon hänvisar dock till en schablonsiffra som bygger på beräkningar från 2007, som har justerats utefter antal besökare och vistelsedagar varje år.

– Den uppskattades till 250 miljoner förra året och då inkluderar det inte resor och boende eller marknadsföringsvärde, säger Jenny Sander.

I år har det varit fler resenärer med extra flygavgångar samtidigt och två färjelinjer. Jenny Sander tror att utvecklingen håller i sig med en fortsatt ökad omsättningsgrad de kommande åren.

– Nu är det ett mellanår, men vi ser att många bygger upp sina strategier inför valåret 2018, säger hon.

På Klippoteket vill vissa Almedalskunder göra sig redo för tv-soffan eller något seminarium, men de flesta stylar sig för minglen. Det blir ett högre tempo än vanligt de första dagarna och förutom frisörtjänsterna ökar även produktförsäljningen på salongen.

– De handlar produkter som de har glömt hemma eller kan komma in för att de har glömt plattången och köper en för 2 000 kronor, säger Lina Silvén.

Priserna ligger på samma nivå som andra veckor, men personalen hinner ta fler kunder.

Salongen har fått fler Almedalskunder de senaste åren, men ser inte att de kan ta emot fler i takt med att besökstrycket ökar.

– Vi kan inte göra som restauranger och sätta in mer personal eller bord, de påverkas mer, säger Lina Silvén.

På restaurangen Kitchen and Table har de utnyttjat ytorna mer i år och Sanna Kleven, vd för Clarion hotell där restaurangen ingår, berättar att all personal sätts in.

– Det blir en rivstart och många som börjar jobba för säsongen, så det blir en ganska skarp inlärningskurva, säger Sanna Kleven.

Enligt henne har årets vecka hittills gått ännu bättre än 2015, från söndag till onsdag har omsättningen ökat med 46 procent jämfört med samma veckodagar året innan.

Även inom detaljhandeln ökar intäkterna, vilket märks i räkenskaperna på klädbutiken H10 market.

– Om vi jämför vecka 26 med 27 i år kan vi se en ökning på 40 procent den här veckan, säger butikschefen Jonna Olsson.

0736-25 25 33

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om