Turismen på Gotland växer tack vare Almedalen

Almedalen är en nyckelspelare för turismen på Gotland. Politikerveckan sätter ön på kartan, bidrar till en stabil bas för lokala företag och bidrar till varumärket Gotland menar experter.

Regionen har ambitioner att utveckla Almedalsveckan.

Regionen har ambitioner att utveckla Almedalsveckan.

Foto: Henrik Radhe

ALMEDALSVECKAN2018-07-01 14:30

Enligt siffror från Tillväxtverket och SCB har antalet gäster på Gotland ökat de senaste åren. År 2016 var ett rekordår med över 1 miljoner gäster under året, en skillnad på närmare 250 000 antal besökare sedan 2008. En avgörande faktor för Gotlands turism är Almedalsveckan menar flera experter.

– Politikerveckan betyder väldigt mycket för besöksnäringen på Gotland. Mycket på grund av att veckan är en viktig samlingspunkt för att diskutera utvecklingsfrågor. Där ibland ingår besöksnäringen på Gotland. Almedalen sätter en spotlight på hela Gotland, säger Ulrika Nisser, projektledare besöksnäringsutveckling på Tillväxtverket.

Idag har politikerveckan växt och fått internationella besökare. Almedalsveckan bidrar till spridningen av varumärket Gotland menar Henrik Aare, PR-konsult på Northern Link PR.

– För några år sedan var det nästan bara våra svenska och nordiska kunder som visade intresse för Almedalen, medan varumärket nu tycks ha betydligt högre kännedom internationellt. Denna trend gäller även bland våra kunder inom andra branscher, säger Henrik Aare, Northern Link PR.

Idag är Almedalen en av de viktigaste veckorna för besöksnäringen. Det gäller inte minst områden som boende, restaurang, catering, ljud och ljus menar Mats Jansson näringslivsstrateg på Region Gotland. Men Almedalsveckan har utvecklats steg för steg. En central del i utvecklingen är bygget av Visby Strand år 2007, menar han.

– Under en lång tid har Almedalsveckan och besöksnäringen gått hand i hand. När fler kan besöka ön växer Almedalen, och när Almedalen växer vill fler hit. Politikerveckan är en viktig inkomstkälla som ger stabilitet året runt för de lokala företagen. Inte minst inom besöksnäringen, där idag företag nästan betalar vad som helst för boende och logi, säger Mats Jansson.

Hur ser då framtiden ut för Almedalen och turismen? I veckan rapporterade Gotlands Allehanda om att flera myndigheter valt att backa ur Almedalen. Mats Jansson menar att Almedalen utvecklas och får ett fokusskifte.

– I framtiden kommer lika många besökare vara på plats men måste Almedalen måste förändras. Från början var veckan främst till för de som redan var boende på ön eller turister på plats. Politikerveckan går nu tillbaka till sina rötter, säger Mats Jansson.

Almedalsveckans utveckling

Antal övernattningar på Gotland på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter.

ÅR - ANTAL

2008 - 762 855

2009 - 822 558

2010 - 926 927

2011 - 857 591

2012 - 855 204

2013 - 833 551

2014 - 887 783

2015 - 923 230

2016 - 1 029 446

2017 - 976 797*

*Preliminära siffror

Källa: Tillväxtverket & SCB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!