Destination Gotlands förmånskort anmäls till ARN

En man har anmält Destination Gotlands reskortsystem till Allmänna reklamationsnämnden: "Rättsvidrigt. Det sätter kunden i en rävsax".

Destination Gotland anmäls till Allmänna reklamationsnämnden.

Destination Gotland anmäls till Allmänna reklamationsnämnden.

Foto: Tommy Söderlund

ANMÄLAN2016-07-18 13:37

Den 12 juli inkom en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) mot Destination Gotland. Anmälan gäller ett förmånskort, som fungerar som ett kontantkort och ger olika bonusar beroende på hur mycket pengar man fyller det med.

Två veckor tidigare skulle den anmälande mannens fru använda kortet för att åka till Gotland, som vid restillfället uppgavs innehålla 6000 kronor. Hon fick då svar från Destination Gotland att hon inte fick använda pengarna på sitt reskort, utan behövde sätta in ytterligare 6000 kronor. Paret tyckte att det var märkligt och frågade om de kunde gå ur upplägget och få tillbaka de insatta pengarna.

Enligt anmälan till ARN kunde de inte få pengarna tillbaka från Destination Gotland, om de inte hade ett läkarintyg på att de var allvarligt sjuka, eller folkbokförde sig på Gotland.

"Sätter kunden i en rävsax"

Om de inte lyckas förbruka pengarna insatta på kontot inom ett år, tvingas de hela tiden fylla på kontot med pengar, annars skulle pengarna tillfalla Destination Gotland.

"Rättsvidrigt. Det sätter kunden i en rävsax", skriver mannen i sin anmälan, som nu kräver att kunna använda pengarna på sitt reskort, samt att utan svårigheter kunna avsluta sitt reskort och få tillbaka beloppet på kortet.

Johan Lindvall, presstalesman på Destination Gotland, vill inte uttala sig om ärendet innan ARN utrett anmälan.

– Man tecknar reskorten på ett år, det är ett avtal man gör, vilket också genererar en bra rabatt hos oss. Nyttjar man inte pengarna under året så brinner de inne, men det är ytterst ovanligt. Folk brukar ha ganska bra koll på det, säger Johan Lindvall.

– Det är svårt att bedöma vad som har hänt i det här fallet, vi ska titta på det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!