En fjäder i hatten för utbildningen

Vissa år under 2000-talet har utbildningen i speldesign på Gotland gått back ekonomiskt och forskare har flyttat till andra högskolor.

Men de tidigare studenternas framgångar ger åter vind i seglen.

3 maj 2011 04:00

- Sådana här framgångar gör att utbildningen får ett större existensberättigande, säger Jakob Berglund-Rogert, ämnesansvarig och adjunkt i speldesign vid Högskolan på Gotland.

Jakob Berglund-Rogert berättar att målet med speldesignutbildningen är att göra Gotland till en stark region när det gäller just spelutveckling och han gläds åt de tidigare studenternas framgångar.

- Det är jätteroligt att programmet genererar företag som kan gå vidare på egen hand, säger Jakob Berglund-Rogert.

Har det funnits risk att utbildningen ska läggas ner?

- Till och från har det gått knackigt, men det får man kanske räkna med i och med att det är ett ungt akademiskt ämne.


Stor procent får jobb
Hur många studenter som får jobb efter examen vid speldesignutbildningen varierar kraftigt.

- Runt 80 procent har i dag jobb kopplade till spelbranschen. Vissa år, när marknaden vuxit, har 90 procent av de som tagit examen fått jobb på en handvändning. Andra år har det varit det tvärstopp, berättar Jakob Berglund-Rogert.


Kontakter ger styrka
Speldesignutbildningen vid Högskolan på Gotland har satsat hårt på att knyta kontakter med internationella spelföretag, exempelvis i södra Europa.

- Det är vår styrka om man jämför med många andra liknande utbildningar. Senaste gången jag gjorde en koll bland de som tagit examen hos oss fanns det de som jobbade ute i Europa, i Kina och i Kanada.

Vad betyder en sådan här framgång för utbildningen?

- Inte minst ger det oss självförtroende att mana på nya studenter om vad de kan sikta på. Och så ger det oss positiv reklam om de är runt på konferenser och syns.

Daniel Eriksson

Så jobbar vi med nyheter