"Satsa på en produkt och få rull på den"

Åtta kvinnliga företagare huserar under dagen i Almedalsbiblioteket för att ge råd till dem som vill starta företag.

– Jag tror att man ska satsa stenhårt på en produkt och få rull på den, säger Susanne Liljenberg, Leva Kungslador.

5 november 2013 13:04

Susanne Liljenberg är en av åtta ambassadörer för kvinnors företagande som i dag håller till på Almedalsbiblioteket för att dela med sig av sina erfarenheter som företagare.

Under en timme var finns ambassadörerna på plats i foajén för att träffa folk som vill får inspiration och information av kvinnor som redan gjort resan att gå från idé till fullfjädrat företag.

Caroline Edlund är mitt inne i ett samtal med Susanne Liljenberg, delägare till Leva Kungslador och grundare till företaget Granit, när Helagotland tittar in. Caroline Edlund var nominerad till innovationspriset under Företagardagen för sin ekologiska deodorant.

– Jag suger i mig allt! Du är en sann inspiratör! säger Caroline Edlund.

Hon lyssnar uppmärksamt när Susanne Liljengren pratar om vikten att hitta rätt produkt och affärsidé, snarare än att tjäna pengar. Det gäller att hitta rätt förpackning, rätt logotyp, rätt mission till sin produkt.

– Hittar man behovet och kundnyttan, då kommer lönsamheten, säger Susanne Liljengren.

Att tjäna pengar är en förutsättning för företagande, annars är det varken hållbart eller roligt, menar hon. Men produkten eller affärsidén måste vara förutsättningen för företaget.

– Jag tror att man ska satsa stenhårt på en produkt och få rull på den. Lägg all kraft på det som är bra istället för att lägga kraft på allt!

Susanne Liljengren frågar ut Caroline Edman om hennes deodorant och vad hon vill förmedla med sin produkt, vilken mission hon har. Hon ger några exempel på lyckade missioner – Granits: "Förenkla liv för att få tid att leva" och Nikes: "Just do it!".

– En bra mission kan också bli en bra "pay off".

Susanne Liljenberg har varit ambassadör för kvinnors företagande ända sedan starten och tycker att hon fått mycket kraft från nätverket.

– Jag får energi av att vara ute och träffa folk som står i startgroparna med sina företag och jag kan ge energi. Ger man mycket så får man mycket. Jag fortsätter nog så länge jag får.

Hon tycker att det är viktigt att inte ta sig själv på för stort allvar och att "bjussa" på sig själv.

– Jag brukar säga att man ska driva företag på ett "amatöristiskt" sätt, det är ett ord jag hittat på själv. Det blir enklare och roligare så, förutsatt att man har koll på ekonomi och nyckeltal.

Fram till klockan 18 finns ambassadörer på plats i Almedalsbibliotekets foajé.

Så jobbar vi med nyheter
Text: Mona Staflin Foto: Tommy Söderlund