SOS Alarm medger att de gjort fel

I mars skrev GT om Maja Ekman Olin som fick vänta 90 minuter på en ambulans då hon fallit olyckligt. Nu medger SOS Alarm att de gjorde fel, men Maja vill att händelsen utreds, skriver GT.

23 maj 2014 06:12

Det var i mitten av mars som Maja Ekman Olin föll olycklig i sitt hem. Därefter fick hon vänta i 90 minuter innan en ambulans kom till huset. Maja anmälde händelsen till Gotlands patientnämnd, som i sin tur skickade ärendet vidare till SOS Alarm. Därifrån har ett svar nu kommit: "SOS Alarms utredning har visat att den lediga ambulansen borde ha larmats till er betydligt snabbare än den gjorde".

Därmed ser SOS Alarm ärendet som avslutat. Men Maja Ekman Olin är inte nöjd.

- Jag vill att det ska bli ett ifrågasättande av själva processen. Är regionen nöjda med svaret? De har ju upphandlat en tjänst för att vi ska känna oss trygga och det känner åtminstone inte jag mig numera, säger hon till GT.

Patientnämnden hänvisar frågan till hälso- och sjukvårdsnämden, som i sin tur vidarebefordrar frågan till regionens beställarchef Rolf Forsman.

- Enstaka ärenden är mellan SOS Alarm och vårdtagaren. Däremot ska vi utvärdera SOS Alarms hanteringstider generellt. Det får vi statistik på av dem, svara Rolf Forsman.

 

Läs hela artikeln i GT:s e-tidning >>

Så jobbar vi med nyheter

Ämnen du kan följa