En patientenkät, som besökare på Visby lasaretts akutmottagning svarat på, visar att de flesta, 86,8 procent, känner att de blivit bemötta med medkänsla och omsorg. Det är nästa tre procent högre än riksgenomsnittet.
– Vi är stolta och glada över att rankas näst högst i riket när det gäller emotionellt stöd och vi kommer att fortsätta hålla i och utveckla det, säger Pernilla Olsson, enhetschef på Visby lasaretts akutmottagning, i ett pressmeddelande.
En sak som patienterna dock var mindre nöjda med var informationen om väntetider. Endast 37,4 procent upplevde att de fick tillräckligt med information om detta under sitt besök.
Detsamma gäller information om hur vårdpersonalen prioriterar patienterna. Där är besökarna på akuten i Visby mindre nöjda än i riket.
När det gäller tillgänglighet får mottagningen gott betyg. Nästan var nionde besökare upplevde tillgängligheten som bra.
Patienterna fick också svara på om de undvikit att söka vård på grund av pandemin, där svarade drygt var femte att de har gjort det. Svaren ser ungefär likadana ut i resten av landet.
Enkäten skickades till 400 gotlänningar som besökt Visby lasaretts akutmottagning i höstas och cirka 140 personer svarade.