– Kul och positivt, menade Anders Svensson, vice ordförande i Gotlandståget, om nyförvärvet som togs emot av ett gäng tågentusiaster.
Det var en specialtrailer som fraktade tågvagnen till Dalhem. Vanligen lastar den spårvagnar i Göteborg eller nya tåg till Roslagsbanan. Men nu blev det en runda i landets olika väderstreck. Vagnen till Gotland hämtades i Jädraås i Gästrikland och vagnen från Gotland hade Skara som slutmål.
I båda fallen handlar det om lån. Den som gick i väg hade Gotlandståget lånat på fem år och den som ankom har man på 20 år med möjlighet till förlängning. Den kommer från Jädraås-Tallås järnväg. Anledningen är att denna inte har användning för vagnen och inte heller någon lämplig uppställningsplats inomhus.
– Vi som håller på i föreningarna känner varann, förklarar Anders Svensson, vice ordförande i Gotlandståget, hur lånekontakterna etablerats.
– Vi var och tittade på den förra sommaren och tyckte att det blir väl bra.
De båda vagnarna är snarlika. Men nykomlingen har lite modernare delar. Den är byggd 1911 i Södertälje, är 18 meter lång och väger 18 ton.
– Nu ska den fixas upp och snyggas till, den har inte rullat på 15 år. Men till tomtetåget i december ska den vara klar, lovar Anders Svensson.
Sommartrafiken hoppas man kunna genomföra.
– Vi försöker vara kreativa. Vi får sätta in många personvagnar så att passagerarna kan spridas ut. Och det blir utan konduktör som klipper biljetten.