Buss i VÀst AB. SÄ heter det bolag som frÄn och med den 18 juni 2023 tar över ansvaret för kollektivtrafik och skolskjutsar pÄ Gotland. Avtalet strÀcker sig fram till juni 2033.
â Vi fick in fem olika anbud, och förutom att Buss i VĂ€st klarat alla krav vi stĂ€llt i upphandlingen sĂ„ Ă€r det ocksĂ„ de som har lĂ€gst pris. Anbudssumman pĂ„ det hĂ€r avtalet ligger pĂ„ cirka 975 miljoner kronor, vilket Ă€r ganska stor skillnad mot vad vi hade berĂ€knat, sĂ€ger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C).
Region Gotland hade pÄ förhand uppskattat att priset för det nya avtalet skulle hamna pÄ 1,7 miljarder, men Buss i VÀst, Bivab, kunde alltsÄ erbjuda ett betydligt billigare avtal Àn sÄ.
â Ett lĂ€gre pris Ă€n berĂ€knat Ă€r förstĂ„s bra och dessutom handlar det om 100 procent nya bussar av vĂ€lrenommerade mĂ€rken. Trafiken kommer att vara helt fossilfri, varav 70 procent Ă€r biogas. Vi fĂ„r flexibilitet i trafiken och ett sammanhĂ„llet avtal gĂ€llande linje- och skolskjutstrafik, sĂ€ger Rolf Andersson, projektledare för upphandlingen tillika försörjningschef pĂ„ utbildnings- och arbetslivsförvaltningen.
Mellan det dyraste och billigaste anbudet skiljde ungefÀr 147 miljoner kronor, och mellan det billigaste och nÀst billigaste skiljde cirka 37 miljoner kronor.
Buss i VÀst arbetar med lokala underleverantörer, och pÄ Gotland Àr det Gotlandsbuss AB som kommer att bemanna och köra bussarna enligt den nya avtalet. Bivab planerar att ha en huvuddepÄ i Visby, samt depÄer i Hemse, Katthammarsvik och FÄrösund.
I dagslÀget Àr det Bergkvarabuss som bedriver den berörda trafiken, och alla de cirka 100 förarna som arbetar hos dem i dagslÀget kommer att erbjudas fortsatt arbete hos den nya operatören. I avtalet ingÄr Àven att den nya operatören ska etablera en kundtjÀnst som blir tillgÀnglig under hela trafikdygnet.