KRÖNIKA "Gratis är ingen hållbar affärsidé"

Redaktionschef Mats Petterssons krönika om det omöjliga med att jobba gratis.

Redaktionschef Mats Pettersson.

Redaktionschef Mats Pettersson.

Foto: David Skoog

Nyheter2020-04-27 13:21

I början av coronakrisen, den 11 mars, skrev jag en blogg med rubriken "Därför låser vi upp allt om coronaviruset".

Det var precis i inledningen av det som nu påverkat oss mer än någon annan enskild händelse sedan andra världskriget.

Vi hade coronaartiklarna öppna i ungefär fem dagar. Sedan ändrade vi strategi och valde att bara låsa upp det som vi klassat som samhällsviktig information.

För detta får vi i princip dagligen kritik på sociala medier av personer som vill läsa det vi skriver men inte betala.

Jag vet, jag har skrivit detta förut, men med tanke på att debatten aldrig tycks sluta så gör jag det igen.

Gotlands Media har precis som många andra företag drabbats hårt av coronakrisen. Vi har permitterat medarbetare, och prognoserna visar på stora underskott. Det hänger naturligtvis ihop med den allmänna ekonomiska krisen i samhället, våra annonsörers framtid är osäker. 

Dessutom ställdes Almedalsveckan in, och vi skulle ha levererat den officiella programtidningen. Lägg till att prognoserna för besöksnäringen är dystra och ta med att vi gör Gotlands största magasin för turisterna, Gotland Just nu, så inser ni att läget inte är så roligt. Det är faktiskt väldigt mycket mindre än roligt, det är akut.

Samtidigt märker vi att efterfrågan på det vi faktiskt producerar varje dag, lokala nyheter och journalistik, är högre än någonsin. Trafiken på Helagotland.se har ökat, och genomslaget för artiklar i GT och GA är överlag högt.

Det här är dock inte något vi tjänar storkovan på, ett månadsabonnemang på Helagotland.se kostar 69 kronor just nu (första månaden). Men det är ett av få sätt för oss att ändå tjäna pengar så att vi kan behålla vår personal och betala löner, sociala avgifter, hyra och alla andra tusentals saker som faktiskt kostar när man har ett företag med anställda.

Att ge bort journalistik gratis är ingen hållbar affärsmodell.

Om man bryr sig så mycket om det vi skriver att man orkar bli förbannad på att artikeln är låst, då bör man fundera på om inte 69 kronor kan ses som ett stöd till att värna just den lokala journalistik man vill ta del av.

HÄR KAN DU TA DEL AV DET ERBJUDANDET (LÄNK)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!