Den 6 december 1933 var sista gången ett annat fartyg såg bogserångaren Oaxen IX på havet utanför Gotland. Efter det försvann båten spårlöst någonstans utanför Hallshuk.
Fartyget ägdes av Skånska Cement och var vid försvinnandet på väg från Norrtälje till Storugns kalkbruk i Kappelshamnsviken. Tidigare har ingen vetat exakt var bogserbåten förliste, eller varför. Däremot har man vetat att ingen av de nio medlemmarna i besättningen kom tillbaka med livet i behåll.
En av kropparna flöt i land på stranden I Ireviken och längs Stenkusten påträffades också både livbojar och åror från bogserbåten. I övrigt har inga vrakdelar hittats. Förrän nu.
Sjöfartsverkets isbrytare och sjömätningsfartyg Baltica genomför just nu mätning av havsdjupet i olika kustområden kring Gotland, och det var i samband med att man mätte utanför Kappelshamnsviken som man upptäckte ett vrak som på ekolodet liknade just en bogserbåt, vilket P4 Gotland var först med att berätta.
– Vi hittar många vrak i samband med sjömätning, men just förlista bogserbåtar är ju inte jättevanliga, berättar Kent Lögdberg, mätningsledare på Baltica.
Besättningen på mätfartyget visste att Oaxen IX förlist någonstans i området, och därför tog det inte lång tid att konstatera att det var just denna bogserbåt man hittat. Båten ligger på 95 meters djup drygt tio kilometer norr om Hallshuk.
Efter att bogserbåten förlist 1933 spekulerades det vitt och brett om varför den sjunkit, bland annat i Gotlands Allehanda och Dagens Nyheter. I tidningar från december 1933 florerar teorier om att båten kan ha gått på ett okänt grund, att den sprängts i luften efter att ha gått på en drivmina, eller att ångpannan exploderat och att båten då snabbt sjönk i det relativt hårda vädret som rådde.
– Vi vet att det var tilltagande vindar och kulingvarning utfärdad, men ingen har konstaterat att det var på grund av vädret den försvann, säger Kent Lögdberg.
På mannen vars kropp flöt i land i Ireviken hittades ett fickur som hade stannat på tjugo över tolv.
– Rederiet uppgav att besättningen hade lunch mellan tolv och halv ett, så därför utgick man från att fartyget förliste under lunchtid.
Besättningen på Baltica har med hjälp av en undervattensfarkost kunnat filma Oaxen IX, och det är spännande bilder som framträder.
– Uppe på däck står en kaffekopp upprätt tillsammans med ett lerkrus, vilket är helt otroligt med tanke på att båten sjunkit, säger Kent Lögdberg när han visar bilder från undervattenfarkosten.
En del andra högintressanta uppgifter har också kommit fram efter dykningen.
– Det verkar som att besättningen har försökt få loss livbåten, men inte lyckats få den i vattnet innan fartyget sjunkit. Livbåten ligger nu på botten bredvid vraket. Vi vet ju inte vad som hände, men vad vi kan se i dag är att en lucka till maskinrummet är öppen, och den kan ha varit svår att stänga eftersom en stor tross blockerar lucköppningen, säger Kent Lögdberg.
Bogserbåtar är tunga fartyg i förhållande till sin storlek, och har de väl börjat ta in vatten kan de gå under fort, menar Kent Lögdberg.
– En annan detalj vi kan se i styrhytten är att maskintelegrafen står på full fart framåt, så när båten sjunkit har det nog gått undan.