Nu har fartyget lämnat ön efter 42 år i tjänst

Fartyget M/S Sunnanvik har lastat sin sista cement vid Cementa i Slite efter drygt 40 år i tjänst. "Känns lite kluvet", säger gotländske styrmannen Per Ringbom.

 M/S Sunnanvik lämnade för sista gången kajen i Slite tidigt i måndags morse.

M/S Sunnanvik lämnade för sista gången kajen i Slite tidigt i måndags morse.

Foto: Per Ringbom

Nyheter2020-04-15 08:08

Den 6 oktober 1978 skrev de gotländska tidningarna om jungfrufärden för Cementas nya fartyg M/S Sunnanvik som skulle revolutionera frakten av cement från Slite till de svenska hamnarna.

Fram tills nu, i drygt 42 år, har det orangea 124 meter långa bulkfartyget lastat cement i Slite för att transportera både direkt till svenska hamnar och för vidare transport till USA.

Per Ringbom, 49, från Fårösund är den enda kvarvarande gotlänningen i fartygets besättning. Han är styrman tillsammans med 12 besättningsmän från både Sverige och Filippinerna.

– Jag har jobbat ombord i 23 år. Det känns lite kluvet, säger han om epoken som tog slut i måndags dår fartyget lämnade Gotland för sista gången.

Han blir kvar som styrman på fartyget, men får nu byta fyraveckors pass i Slite och Östersjön mot lika långa pass ute på världshaven. Men det är han rätt van vid.

– Jag har varit till sjöss sedan jag var 15 år ung och arbetat på 22 fartyg runtom i världen. De senaste 20 åren i Nordsjön och Östersjön vilket passade bra när jag fick familj, säger Per.

Sunnanvik har en lastförmåga på 8 700 ton. I snitt har den lastat 800 000 ton cement per år. Orsaken till att fartyget inte blir kvar i Slite är att Cementas avtal mot den amerikanska marknaden löpt ut och inte förnyats. Sunnanviks roll har varit att läktra över cement till större amerikanska fartyg som hämtat varan strax utanför Slite – något som gjorts sedan 1986.

– Koldioxidskatterna i Sverige har gjort cementen så dyr att amerikanerna hoppat av avtalet. Det innebär att Slitefabriken blir av med ungefär 500 000 ton i cementleverans på ett år, säger Per Ringbom.

Läktringen utanför Slite har varit Sunnanviks huvudsyssla. Övrig tid har fartyget kört cement till svenska hamnar, bland annat Luleå och Sundsvall.

De amerikanska fartygen ska nu istället hämta cement från en av Heidelbergs cementfabriker i Turkiet.

– Där har de ingen koldioxidskatt eller avgasrening, säger Per Ringbom.

Sunnanvik får två nya charteravtal, där Per Ringbom får styra skutan.

– På det norra avtalet ska hon lasta cement i danska Ålborg och lossa på Färöarna, Island och Grönland. Det södra avtalet innebär lastning i Portugal och lossning på Madeira och Terneusen i Nederländerna.

Han ser fram emot att återigen få komma ut och se mer av världen.

– Det anstår en gotländsk sjöman att kunna bevista andra öar och sprida lite Gotland.

Sunnanvik är ett av fem liknande varav tre chartras av Heidelberg.

– Fyra av dessa har Slite som hemmahamn. Den äldsta, Västanvik, har svensk flagg och Slite som hemmahamn men går i Spanien. Det är rätt exotiskt, säger Per Ringbom.

Ett nytt cementfartyg tar över Sunnanviks frakter till Norrlandskusten från Slite med början den 28 april. Den 5 maj börjar Per Ringbom sina nya rutter med Sunnanvik, då med start från Grönland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!