Statliga långsamfärjor totalsågas

Gotländske riksdagsledamoten Lars Thomsson (C) är nöjd med att det blir 89 miljoner, och inte 70, som Gotland från det nya kostnadsutjämningssystemet.

Gotländske riksdagsledamoten Lars Thomsson (C) är nöjd med att det blir 89 miljoner, och inte 70, som Gotland från det nya kostnadsutjämningssystemet.

Foto: David Skoog/arkiv

Sjötransporter2021-09-15 15:14

Den gotländska riksdagsmannen Lars Thomsson (C) är inte imponerad av Trafikverkets rapport.

Tvärtom, faktiskt.

–  Totalt sett blir det en kraftig tumme ned för rapporten som helhet, fel utgångspunkter, fel slutsatser och fel prioriteringar, skriver han i en kommentar.

–  Jag är förvånad att Trafikverket rekommenderar alternativet med statliga färjor trots att de själva pekar på väldigt kraftiga risker med upplägget; staten saknar erfarenhet och nödvändig kompetens, är upplägget lagligt enligt cabotagereglerna? Går det att ställa tvingande krav på att nyttja statliga färjor? Upphandlingarna av nya färjor blir svårare och kan överklagas i flera steg tack vare LOU, uppenbara risker för fördyringar och förseningar vid nyproduktion av fartyg med mera.

Thomsson är också mycket oroad över att man öppnar för begagnade färjor och att reseupplevelsen skulle försämras kraftigt.

–  Det talas om begagnade fartyg på flera håll i rapporten. Jag får vibbar från tiden med Nordström & Thulin där gotlänningarna skall nöja sig med ombyggda lastfärjor, vilket verkligen inte tar ön framåt.

Han menar också att Trafikverkets ingångsvärden varit fel från början:

–  Hela rapporten bygger på fel ingång, helt styrande har varit oförändrade kostnader för staten. Gotlands samlade behov av en snabb, tillgänglig, prisvärd och klimatsmart trafik enligt de gotländska utgångspunkterna måste istället vara utgångspunkten inför upphandlingen. Gotland kan som enda län inte backa in i framtiden.

–  Rapporten landar in i långsammare trafik och ett försämrat trafikupplägg på ett ganska tydligt sätt av klimat- och kostnadsskäl. Utan att analysera vilken stagnation detta kommer leda till på ön. Klimatsmarta lösning med nya bränslen utreds för dåligt.

Även Gotlands andra riksdagsledamot, Hanna Westerén (S), reagerar på det stycke som handlar om servicegrad och överfartstider:

– Jag ser fram emot den politiska bedömningen i just det avseendet, från regeringens sida har budskapet varit tydligt kring att hela landet måste ställa om, men inte på bekostnad av att någon del hamnar efter. Det måste finnas en farbar väg där Gotland även fortsättningsvis har goda kommunikationer och ändå bidrar till att uppfylla Sveriges högt ställda klimatmål, säger hon.

Thomsson säger också att man inte får slå sig till ro och bara acceptera Trafikverkets rapport som facit. 

–  Nu måste politiken ta vid och göra en helhetsavvägning av Gotlands behov av färjetransporter, där flera aspekter vägs in än denna rapport. Detta kommer vara den mest prioriterade frågan för mig framöver att jobba med av alla frågor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!