Arvikafilm var alltför stötande
Reklamombudsmannen, RO, ser inte med blida ögon på Arvikafestivalens reklam för sommarens festival. Videon, som tidigare har legat ute på festivalens hemsida, visar en ung tjej som onanerar framför kameran. Sedan spelas en rocklåt och texten "7 månader kvar, förbered dig, 15-17 juli 2010" visas.
Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX
Diskriminerande
RO väljer nu att fälla med motiveringen att filmen är stötande, könsdiskriminerande och utformad utan den särskilda aktsamhet som ska iakttas i fråga om marknadskommunikation som riktas till eller som visar barn och ungdomar, skriver Dagens Media.
Enligt Arvikafestivalen var syftet med filmen att framhäva att festivalen inte bara handlar om musik, utan även "regn, dans, hångel och också människor som har sex".
- Men vi ville också väcka en debatt om ungdomars sexualitet, säger Jonas Linné, festivalens kommunikationschef, till Aftonbladet.
(TT Spektra)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!