Här övar brandmän på olycka med buss

Så sent som förra veckan övade räddningstjänsten på att hantera en större bussolycka. "A och O är att använda bälte", säger Henrik Johansson, brandmästare.

Så sent som förra veckan övade räddningstjänsten på ett scenario där en buss vält. På övningsplatsen har de tillgång till två gamla fordon, ett stående och ett liggande.

Så sent som förra veckan övade räddningstjänsten på ett scenario där en buss vält. På övningsplatsen har de tillgång till två gamla fordon, ett stående och ett liggande.

Foto: Räddningstjänsten

BÄLTE I BUSSEN (GT)2017-04-05 08:45

Helgens bussolycka i Härjedalen kostade tre unga människors liv och flera andra skadades svårt.

Henrik Johansson vid räddningstjänsten på Gotland passar därför på att påpeka vikten av att använda säkerhetsbälten ombord:

– Den som sitter fastspänd har betydligt större chans att klara sig. Att färdas stående är förenat med livsfara.

Samtliga räddningstjänster i landet får intern information då större olyckor skett; erfarenheter kring räddningsarbetet på plats och vad som verkligen hänt.

Det i särklass vanligaste är att bussen går av vägen på samma sida som de färdas, det vill säga höger.

Fordonet välter då ner i diket och lägger sig på sidan varvid fönsterrutorna krossas. Samtidigt har fordonet fortfarande fart framåt, vilket gör att obältade passagerare faller ner mot bussens högersida och riskerar att såväl skära sig på trasigt glas som att klämmas fast under fönsterstolparna.

Den som då sitter obältad på bussens vänstra sida har då dessutom först ett fall på ett par meter.

– Det är som att falla från ett garagetak. Den som har bälte riskerar i och för sig att blihängande, men de slipper fallet och vi har lättare att hjälpa personerna ut, säger Henrik Johansson.

Räddningstjänsten har specialutrustning för att klara just olyckor med bussar, bland annat en typ av kuddar formade som kilar vilka fylls med luft för att på så sätt lyfta fordonet.

Senast förra veckan övades på ett scenario där en buss vält, övningar som sker kontinuerligt på övningsplatsen intill brandstationen i Visby.

Bland utrustningen i den kontainer som transporteras till större katastrofer finns även en sjukvårdsdel, vilken då används som vårdande enhet.

– Det finns krav på att alla delar av landet ska klara olyckor av den digniteten som skett i Härjedalen. Vi har inte möjlighet att kalla tio ambulanser, vi måste handla på andra sätt, säger Henrik Johansson.

Sedan 2004 gäller bälteskrav för alla nytillverkade bussar, utom för dem som går i stadstrafik. Enligt Trafikförordningen gäller att den som färdas i buss med bälte också ska använda det. Chaufför, alternativt gruppledare, ansvarar för att ungdomar under 15 är bältade.

Nationella undersökningar har dock visat att så få som fyra av tio använder bälte

De bussar som används i den gotländska landsortstrafiken är, enligt företaget Gotlandsbuss, utrustade med trepunktsbälten.

Bussarna är registrerade för att även ta ett antal stående personer, enligt regionens upphandlade avtal 18 personer. Avtalet gäller till och med 2018.

bälteskrav

Enligt trafikförordningen, utfärdad av regeringen, ska alla som är äldre än tre år använda bälte i bussar där sådana finns. Undantaget är lokala transporter i tätbebyggda områden.

Enligt samma förordning ska passagerarna informeras om skyldigheten att använda bälte.

Föraren, eller annan ombordpersonal, ansvarar för att passagerare under 15 år använder bälte.

Källa: TT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om