Förra sommaren kunde gotlänningar och turister billigt ta sig mellan fastlandet och ön med Destination Gotland. Då låg 5000 biljetter ute till försäljning till 95 kronor. Dåvarande marknadschefen Per-Erling Evensen dementerade då att kampanjen hade något med Gotlandsbåten, som sedermera ställde in all trafik, att göra. Det handlade inte om något ”priskrig”.
Men hittills i sommar har inga biljetter till det priset varit tillgängliga för resenärerna.
– Vi följer utvecklingen hela tiden. Hittills har vi haft en bra bokningssituation så vi har i dagsläget inga planerade kampanjer för sommaren. Istället ser vi framåt för att kanske förlänga säsongen, och se till att vi har resurser till hösten för att skapa fina resor, säger Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland.
Är Gotlandsbåtens frånvaro anledningen till att det inte blir någon sådan kampanj?
– Det fanns ingen Gotlandsbåt förra sommaren heller. Vi ser hur bokningsläget ser ut, hur många passagerare vi har och försöker alltid när det gäller den biten att förlänga vår säsong. Det är viktigt för hela öns näringsliv att vi har en säsong både före och efter högsäsongen, säger Christer Bruzelius.