Hotellbedragare härjar i Visby

Sju av Visbys hotell har under hösten utsatts för bedrägerier. Det handlar om ett antal personer som satt i system att åka runt och bo på hotell där de också äter och dricker utan att betala för sig.

Drabbad. Hanna Wiman hör till de hotellföreträdare som råkat ut för bedragarna.

Drabbad. Hanna Wiman hör till de hotellföreträdare som råkat ut för bedragarna.

Foto: Henrik Radhe

Bedrägerier2016-12-23 05:15

Det rör sig om personer som åker runt, tar in på hotell, äter, dricker, handlar och använder hotellens olika faciliteter. Men de betalar inte i slutänden.

– Vi har råkat ut för dem på båda hotellen, Strand och Solhem, för en månad sen. På Strand hade vi också en från gänget får två år sen, det har varit en person i taget, uppger Hanna Wiman, vd.

Hon känner igen tillvägagångssättet. Hotellgästen betalar för första natten.

– Men så ramlar det på fler nätter och de köper grejor men betalar inte. I båda de senaste fallen från november har vi tillhörigheter som lämnats kvar av bedragarna.

Hanna Wiman konstaterar att det handlar om människor som är artiga i sin framtoning.

– De vet hur man ska föra sig och väcker inte misstankar hos personalen. Ibland kan man känna att det här är inte bra och drar på med någon extra rutin men i de här fallen är det inte så, det är trevliga människor som kommer undan med det här.

Sammanlagt har sju av Visbys hotell drabbats under hösten. Det rör sig om ett mindre antal bedragare som satt detta i system och som figurerar på olika orter eftersom de av naturliga skäl inte kan fortsätta någon längre tid på samma plats när de börjar bli igenkända. En av dem blev också stoppad i dörren på ett av Visby-hotellen när han skulle ta in.

Deras upplägg är välplanerat. De framtonar som affärsresenärer och bokar i förväg. De uppger sig representera välkända företag, använder deras mejladresser och visar upp falska fakturaunderlag, allt för att få hotellen att skicka fakturor.

Hanna Wiman menar att det man kan göra från hotellsidan är att alltid jobba på och förbättra sina rutiner och påminna personalen om dessa.

– Vi ska bli duktigare på hanteringen och på vilka vi ska tillåta fakturera.

Allt fler hotell har börjat kräva förskottsbetalningar eller gör en grundligare kreditkontroll om gästen inte är välkänd. Enligt Hanna Wiman handlar det om en avvägning.

– Man vill inte heller vara oartig och måste hitta ett sätt som funkar i vardagen.

En lösning på detta är att man träffas i branschen och pratar ihop sig.

– Om alla inför samma rutiner blir det inte otrevligt utan standard.

I Visby har man planerat ett möte med Visitas (branschorganisation för besöksnäringen) ansvarige för säkerhetsfrågor för att diskutera problemet och vad som är de bästa motdragen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om