Debatten om vägbelysningen på enskilda vägar med statsbidrag rullar vidare. På Centerns initiativ beslutade regionfullmäktige i höstas att avsätta fem miljoner per år i tre år, alltså totalt 15 miljoner kronor, som ska användas för att åtgärda undermålig befintlig belysning på enskilda vägar med statsbidrag och/eller statliga vägar.
LÄS ÄVEN: 2650 gatlyktor kan släckas ned
Men tekniska nämnden beslutade på onsdagen att pengarna inte ska användas till enskilda vägar, trots regionfullmäktiges beslut. Nämnden beslutade 2014 att belysningen på dessa vägar ska demonteras, eller där det är möjligt, överlåtas till markägare eller samfälligheter.
– Vi vidhåller vårt beslut från 2014, säger Tommy Gardell (S), ordförande i tekniska nämnden.
LÄS MER: Seg utredning mörklägger landsbygden
LÄS MER: Ilska när satsningen på belysning uteblir
Det var en oenig nämnd som beslutade dels att nämndens beslut från 2014 kvarstår, dels att förvaltningen ska återkomma med ett förslag på hur pengarna ska användas när Trafikverkets belysningsutredning är redovisad. Centern och moderaterna röstade emot på den första punkten och reserverade sig på den andra.
– Ska en facknämnd som tekniska nämnden verkligen gå emot regionfullmäktiges beslut?, undrar Karl-Johan Boberg (C), ledamot i nämnden.
Han menar att det är ett problem för demokratin när en nämnd inte följer fullmäktiges beslut.
– Nu vill inte förvaltningen och nämnden använda pengarna så som regionfullmäktige beslutat, fortsätter han.
Majoriteten i nämnden förespråkar att pengarna istället ska användas till att belysa busshållplatser på landsbygden, något som Trafikverket också väntas avsätta medel för på statliga vägar.
– Vi tror att det är en mycket bättre satsning än att sätta upp enstaka lampor på enskilda vägar, säger Tommy Gardell.
Han får genast mothugg.
– Det handlar inte om att sätta upp nya lampor, utan att ersätta befintliga innan vi lämnar över ansvaret till markägarna. Om vi sätter upp lampor på busshållplatser så kvarstår driftskostnaderna för regionen, säger Karl-Johan Boberg.
Diskussionerna om hur pengarna ska använda lär fortsätta under hösten. I oktober ska Trafikverkets utredning presenteras. Även om Trafikverket beslutar att inte ta över ansvaret för belysningen på de statliga vägarna, tror varken Tommy Gardell eller Karl-Johan Boberg att beslutet hur pengarna ska användas blir enkelt.
– Då hamnar vi säkert i en ny långbänk, säger Karl-Johan Boberg.