Kryssningskajen klarade inte besiktningen

Kryssningskajen slutbesiktigades i går. Den blev dock inte godkänd. Bland annat saknas lysbojar.

Kryssningskajen. Under det pågående byggnadsarbetet.

Kryssningskajen. Under det pågående byggnadsarbetet.

Foto: Dennis Pettersson

Besiktning av kryssningskajen (GA)2018-03-01 07:30

– Det är några punkter som inte är gjorda och några som ska förbättras. Som läget är i dag är den inte godkänd, säger vice projektchefen Louise Ringqvist.

Enligt projektchefen Harald Gröttvik är det främst fem lysbojar som saknas, dessa ska markera det muddrade området vid kajen. Bojarna skulle i går ha fraktats över av Sjöfartsverket på det egna sjömätningsfartyget Gustaf af Klint men det kom inte fram till Gotland på grund av rådande väderlek utan blev kvar i Oxelösund.

– Delar av området är inte färdigbesiktigat. Det är en del småsaker som återstår, inga kritiska grejer. Det viktigaste är att Sjöfartsverket gör de mätningar de ska så att de får ut lysbojarna som ska placeras exakt på norra och södra sidan för att markera det muddrade området, säger Harald Gröttvik.

Besiktningen utfördes av en konsultfirma som anlitats av projektgruppen för kryssningskajsbygget.

– De ser på hela anläggningen, hela entreprenaden.

Gruppen leds av huvudbesiktningsmannen Torbjörn Hedsköld från Projektengagemang Projektledning i Sverige AB och han hade assistans av fem delbesiktningsmän.

De behöver dock inte specifikt kontrollera lysbojarna när de är på plats utan det både utför och godkänner Sjöfartsverket.

Anläggningen ska överlämnas till fastighetsägaren, hamnavdelningen vid regionen, den 29 mars. Hyresgästen CMP, Copenhagen Malmö Port, ska överta kajanläggningen den 2 april. Det första kryssningsfartyget ska angöra kajen den 16 april.

Den officiella invigningen är planerad till den 29 april, riskerar den tidpunkten att bli framflyttad?

– Vi ska fixa det här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!