Därför ska DG:s färjor få el från land

Destination Gotlands färjor ska senast första februari 2018 kunna få el från land när de ligger i hamnen, rapporterar P4 Gotland.

Foto: Dennis Pettersson

BESLUT2016-12-23 09:33

Tanken är att ström från land ska minska avgasutsläpp och buller när färjorna ligger i Visby hamn. Den direkta är orsaken är en miljödom som slår fast att statligt upphandlad linjetrafik ska elanslutas senast i februari 2018, skriver P4 Gotland.

Region Gotlands hamnchef, Mats Eriksson, säger att en färja som ligger i hamn drar lika mycket ström som ett mindre villasamhälle.

– Varje färja drar ungefär två megawatt. Och för att tydliggöra det kan man säga att det är 250 villor en kall vinterdag, med direktverkande el. Så tre färjor inne är 750 fastigheter, en kall vinterdag, med direktverkande el, säger Mats Eriksson till P4 Gotland.

Nu måste själva färjorna byggas om och dessutom krävs investeirngar i hamnen på 50 miljoner kronor för att se till att färjorna kan få ström från land.

– I den här anläggningen ingår det dels att man måste bygga ett ställverk, en byggnad där vi står just nu, på 200 kvadratmeter, men även att det ska finnas fyra kranar. Kontaktdonet, eller kopplingen emellan, den väger ungefär 50 kilo, plus den här tunga kabeln. Så det är en kran som gör det här autonomt och ansluter de här bitarna, säger Mats Eriksson till P4 Gotland.

Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!