Ninnan Stenmark Åhlén, som arbetar på Visit Swedens kontor i tyska Hamburg, var med under Besöksnäringsdagen på Wisby Strand. Hon pratade där om hur Gotland skulle kunna få hit ännu fler tyska turister. Under 2016 kom fler tyska turister till Gotland än vad det gjort de fyra föregående åren.
– Hela Sverige hade ett uppsving då och Gotland fick sin del av den kakan, säger Ninnan Stenmark Åhlén om att ön hade över 35 000 gästnätter från personer som rest från Tyskland.
Hur ska Gotland göra för att få hit ännu fler resenärer från Tyskland?
– Jag tror att alla måste kraftsamla. Hela näringen måste dra i samma riktning och göra en satsning tillsammans. Det gäller att tänka långsiktigt och samla pengar ihop, så att man kan göra någonting bra under ungefär en treårsperiod. Sedan tror jag att man måste öka det gotländska sortimentet hos researrangörerna, säger Ninnan Stenmark Åhlén.
Gotland har varit närvarande på resemässor i Tyskland. Hur viktiga är det?
– Allting är viktigt. Man ska inte bara göra en grej och tänka att det sedan är färdigt. Det gäller att göra fler saker som pr, mässor, speed-dating med researrangörer och bjuda hit tyska journalister för att visa vad som finns på Gotland.
LÄS MER: "Ön har betydligt fler styrkor än utmaningar"
Hon säger att det är viktigt att göra någonting ihop med hela Sverige och rikta in sig på en särskild målgrupp.
– Tyskarna söker på Sverige och då gäller det att finnas med i ett sammanhang med andra regioner. Den stora gruppen som växer är 60-talisterna i Tyskland som är vana att resa och har gott om tid. Det är en växande grupp som vill hitta nya resemål och är, säger Ninnan Stenmark Åhlén.
Hur attraktivt tror du att Gotland är i det sammanhanget?
– Den tyska målgruppen älskar kulturarv, svensk livsstil och traditioner. Det är precis vad Visby är och destinationen som sådan tror jag skulle passa perfekt för en vald målgrupp i Tyskland. Det kommer inte bli en massturism från Tyskland, utan det handlar om människor som verkligen är intresserade av Sverige, säger