Öppna kartan i större fönster>>
På bilden här ovan från Waldemar Falcks arkiv (tagen 1956) ser man hur en rälsbuss på väg från Visby mot Lärbro på den dåvarande järnvägen korsar landningsbanan på Visby flygplats. En ganska udda syn med dagens ögon.
1942 invigdes Visby flygplats, som då låg intill Broväg. Då landade alla flygplan på gräsbanor. Redan så tidigt som 1925 inleddes dock satsningar på reguljär flygtrafik till Gotland. Under olika perioder användes plan som kunde landa på vatten, bland annat på Tingstäde träsk och på Badviken i Slite.
Järnvägen mellan Visby och Lärbro byggdes många år innan flyget ens var påtänkt för Visbys del, så åren fram till 1960 då järnvägen lades ned fick flyg och tåg samsas på flygfältet norr om Visby.
Enligt gamla bilder fick också tågförarna under dessa år stanna tåget, kliva ur och ringa upp kontrolltornet från en automat, för att få grönt ljus att köra över flygfältet.
Visby flygplats hade också ett eget stopp för tåget. Stationen "Flygfältet" låg nära den gamla flygplatsen, och perrongen finns ännu kvar, på sydsidan av det som i dag är Hangarvägen.
1956, när bilden här ovan togs, var landningsbanan i asfalt precis nybyggd och året därpå började man också bygga en ny flygterminalsbyggnad på dess nuvarande plats. Först 1986 invigdes byggnaden som den ser ut i dag.
1960 rullade de sista tågen på Gotlands järnvägar och 1963 hade samtliga järnvägar på ön rivits upp, enligt historik från Föreningen Gotlandståget.
Har du fler minnen eller bilder som rör flyget eller järnvägen på Gotland? Dela gärna med dig.
Läs mer om Gamla bilden och se fler bilder i vårt bildspel>>