Cykla raka spåret från Visby till Lärbro

Cykla hela vägen mellan Visby och Lärbro utan att riskera att bli överkörd av fordon, i en miljö utan av­gaser och buller. Det kan bli möjligt om regionen nappar på Trafikverkets idé att återställa gamla banvallen.

Foto: Grafik: Per Leino

BILFRIA VÄGAR (GA)2018-12-12 11:00

För snart 50 år sedan gick det sista tåget längs sträckan Visby-Väskinde-Martebo-Tingstäde-Lärbro. Efter det revs räls och syllar men den grundligt packade järnvägsbanken finns kvar och stora delar av den är ännu framkomlig.

– Gamla banvallar är idealiska cykelvägar, säger David Nykvist, utredningsledare på Trafikverket som förklarar att tåg är känsliga för lutningar och kurvor och därför är rätt spikraka.

Förslaget om en ny cykelväg har lyfts fram i samband med att representanter för regionen och Trafikverket diskuterat vilka satsningar som ska göras längs väg 148. 50 miljoner kronor ska göra vägen mer trafiksäker genom bättre övergångar för oskyddade trafikanter i tätorterna, breddning av vissa vägbanor och uträtade kurvor. Men någon anpassning till cyklister ryms inte inom den summan.

– Det är inte så stor efterfrågan på cykelväg där. Det går att räkna på handens fingrar hur många cyklister som passerar per dag, men det kan bero på att vägrenen är smal och ser ut som det gör, säger David Nykvist.

Hans förslag är att i stället att använda gamla banvallen och att regionen söker medfinansiering för att göra den cykelvänlig.

– Dels är sträckan genare och så slipper man en trafikerad, farlig väg. Utmaningen kan möjligen vara att det är lite ensligt att cykla där.

En sådan satsning är inte i första hand avsedd för att användas året runt utan mer för att få tillgång till landskapet under den ljusare delen av året.

– Det skulle framför allt vara en turistsatsning, säger David Nykvist som vet hur bra det kan bli.

Han får stöd av flera boende i Tingstäde som använder järnvägsbanken. Per-Ove Dahlström som bott där i över 60 år, är en av dem.

–  Jag cyklar på järnvägsbanken mellan Tingsträde och Martebo. Det går bra.

Han åkte med tåget till Visby när järnvägen ännu fanns kvar.

– Det var speciellt och det var nära till Visby med tåget, minns han.

En fin tät skog omgärdar järnvägsbanken i Tingstäde där fyra kvinnor från socknen promenerar med sina hundar. Att göra i ordning den hela vägen mellan Visby och Lärbro tycker de är en toppenide, ett riktigt lyft.

– Det vore perfekt. Det är väldigt mycket turister som cyklar på stora vägen och det är livsfarligt, säger Barbro Andersson.

Hon driver Tingstäde vandrarhem och stöter på olika problem som har med vägen att göra. Ibland kan det bli fel och berättar om den ensamma mannen som skulle komma med kvällsfärjan. Många timmar försent dök han till sist upp.

– Han skulle cykla och hade satt på sin GPS.

Den ledde honom rakaste vägen längs järnvägsbanken.

– Det hade varit svårt i kolsvart mörker utan lyse men han vågade inte vända. Flera timmar för sent kom han fram och var helt förtvivlad.

Trafikverket är med och driver på anläggandet av cykelvägar på banvallar runt om i landet.

Någon kostnadskalkyl är inte gjort men det rör sig om cirka 30 miljoner om man grusar hela sträckan.

På regionstyrelsens möte idag kommer frågan att diskuteras och förslaget är att undersöka möjligheterna att anlägga en cykelväg.

– Både regionen och Trafikverket är väldigt intresserade men frågan är hur man går vidare. Det är knappast en väg man snöröjer utan mer en vår- och sommargrej, säger Lena Johansson som är strateg på samhällsbyggnadsförvaltningen.

Region Gotland har som mål att inom 15 år öka cykelåkandet med 30 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om