Så kan man kort sammanfatta de trender eller tendenser som råder bland nybilsköparna efter en rundringning till alla bilhandlare på Gotland.
– Fast jag skulle vilja säga att miljöhänsynen inte är en trend, den är en bestående faktor. Folk blir mer och mer miljömedvetna och det är positivt, säger Erik Sandblom, vd för Visbil som säljer Subaro, Jeep och Fiat.
Håkan Olsson, försäljningschef och delägare för Visby motorcentral, som saluför Volvo, Renault, Dacia och Nissan berättar att kunderna uttrycker en viss oro över vad som kommer att hända med dieselbilarna och skatterna.
– Det har vi känt av den sista tiden även om det fortfarande säljs mycket dieselbilar, men trenden styr över till bensin i samband med frågan om just vad som händer med beskattningen.
Samtliga av de tillfrågade bilhandlarna vittnar om den miljömedvetenhet som råder bland dagens kunder. Bilen ska vara bränslesnål kort och gott. Vad man till slut väljer att inhandla varierar. En del satsar på hybridbilar, andra väljer en elbil även om de flesta av försäljarna säger att elbilsförsäljningen än så länge inte är jättestor, men att den är på stark frammarsch.
– Infrastrukturen är inte riktigt uppbyggd för det ännu och marknaden inte redo än, men jag ser det som framtiden. Sedan är ju vätgasbilarna på gång, säger Johan Bengtsson, ägare av Bilhandlarna, som säljer Mercedez, Suzuki och Citroën. Han tycker att det är svårt att sia om framtiden, och berättar att han sett det mesta under sina många år som bilhandlare.
– Jag har jobbat sedan jag var 15 år och är i dag 62. Jag har sett allt från bränsletörstiga bensinbilar till jättesnåla dieselbilar. I dag vill kunderna ha bra komfort, bilar som drar lite bränsle, sportiga bilar och så ska de vara snygga!
Mats Pettersson, Lundins bil som säjer Ford och Peugeot upplever, likt många av sina branschkollegor, att efterfrågan är stor på mindre bilar.
– Trenden är att man köper mindre bilar för att få ner kostnaderna och för att man tänker på miljön. Fler och fler efterfrågar elbilar. Just nu har vi inte så mycket sådana att erbjuda, men vi kommer få på sikt.
Mats Pettersson tror rent generellt att det kommer att bli fler och fler elbilar. Dessutom anser han att privatleasing är något av en trend som funnits under senare år som ett sätt att finansiera sin nya bil.
Lotta Boberg, som äger Bilcompaniet tillsammans med Håkan Boberg, som säljer Kia anser att efterfrågan och försäljningen av hybridbilar tagit fart.
– Folk tänker mer åt hybridhållet och miljötänket är en stor trend. Man väljer el och elhybrider istället för exempelvis diesel.
Hon säger att färgerna framför alla är vitt, beige, grått och svart och att vi i Sverige kanske är ”rädda för att sticka ut” när det gäller bilfärg.
Lars Kahlbom, vd vid Bilhuset, som säljer Opel tror på en minskad försäljning av dieselbilar.
– Jag tror att rena elbilar börjar bli attraktiva för vanliga bilister, sett ur ekonomiskt perspektiv och räckviddsmässigt.
Han berättar, även han, att en trend han noterat är en efterfrågan på mer högbyggda bilar, mindre suv:ar, där man sitter högt och som har högre insteg. Han tror även att miljötrenden kommer att utvecklas ännu mer.
– Tänk dig att ladda en elbil med gotländsk vindkraft!
Per Möllerfors, ägare av Autobil som säljer Mitsubishi håller med Lars Kahlbom om suget efter högre bilar och även att det ska vara bränslesnålt.
–Vi säljer mycket el/bensinbilar och plugg-in-hybrider som man kan ladda med kabel.
När vi kommer in på färgen på billacken så är det vitt som dominerar enligt honom.
– För tjugo år sedan var det avdrag om man bytte in en vit bil. Då var det en standardfärg, nu är det en modefärg!
David Andersson, Bilvalet, som säljer Toyota, Hyundai och Ssangyong, vittnar även han om kundernas tveksamhet när det gäller diesel.
– Trenden är att allt fler avstår från diesel och satsar på miljövänliga bilar. Intresset är stort för hybrid och elbilar.
Han berättar att kunderna i första hand efterfrågar trygghet och säkerhet. De ser även till miljöaspekten och bränsleekonomin.
– En annan trend, som jag ser det, är att privatleasingen minskar. Marknaden börjar bli mättad och folk inser att man inte äger bilen utan att man hyr den och är låst i tre år.
Roger Ogestadh, vd för Bilcity, som säljer Volkswagen, Seat och Skoda, tycker att det finns många trender i bilbranschen just nu.
– Bland annat finns det många finansieringsalternativ som privatleasing och på bränslesidan händer det mycket. Det går fort nu. Bland annat utvecklas räckvidden för elbilar i en rasande hastighet. Just nu säljer vi inte så mycket elbilar, men det kommer, det är jag övertygad om!
Han anser inte att Gotland är ett ”sedanland” utan att här efterfrågas i första hand kombibilar och har också noterat mini-suvarnas popularitet.
2016 nyregistrerades 388 014 personbilar i hela landet varav 1 435 på Gotland, enligt siffror från Statistiska centralbyrån, och betecknas som ett mycket bra år i bilbranschen. På frågan om även 2017 kommer bli ett bra år svarar samtliga bilhandlare på Gotland ja.
– Det är dock viktigt att inse att det är skillnad på antalet nyregistrerade bilar och sålda bilar, det är en viktig poäng, betonar Erik Sandblom.
Han menar att antalet nyregistrerade bilar inte automatiskt innebär att det är samma antal som sålts, men han säger även att det definitivt råder ”vind i seglen nu”. Håkan Olsson spår att det blir ett ”väldigt, väldigt bra år”.
– Under de sista 10 åren har det varit några djupdykningar, men inget tyder nu på att det blir en dipp. Just nu är det faktiskt vissa leveranstider på grund av efterfrågan, säger han.– Jag tror att nybilsförsäljningen kommer att öka. Räntorna är låga och bankerna vill låna ut, säger Johan Bengtsson.
– Under vårt första kvartal har vi sålt mer bilar än under samma period förra året, säger Mats Pettersson.
Lotta Boberg säger likadant att de första månaderna under 2017 har varit lika bra som 2016.
Även Lars Kahlbom ser ljust på framtiden.
– Det känns väldigt bra. Det kan tyckas märkligt efter ett toppår. Bilbranschen brukar vara en bra konjunkturmätare. Vi brukar märka det först om det går neråt, men jag kan trösta alla andra företagare med att det ser bra ut!
David Andersson instämmer:
– Jag tror nybilsägandet kommer att ligga på samma nivå som 2016.
Per Möllerfors är lite mer försiktigt i sin prognos:
– Det kanske inte blir lika bra i år. Statistik är en sanning med modifikation. Det är olika vem som köper, det kan vara regionen eller ett hyrbilsföretag som köper nytt och då går statistiken upp.
Roger Ogestadh tror att 2017 kommer att slå föregående år.
– Jag tror det blir minst lika bra som föregående år, till och med lite bättre. Konjunkturen är bra, det är låga räntor och dessutom brukar inte svängningarna vara lika stora på Gotland.